Apocalypto

zpět

Otázka, proč se kdysi mocné civilizace obrátily znenadání v prach, potrápila již mnoho generací historiků a filosofů. Snaží se na ni odpovědět i Mel Gibson ve svém nejnovějším snímku, zachycujícím počátek zkázy mocné říše Mayů na pozadí příběhu mladého lovce.

Mladý lovec Jaguáří tlapa žije se svým kmenem v malebném kousku džungle, v deštném lese, kde lovil jeho děd, jeho otec, on a - dají-li bohové - budou v něm lovit i jeho děti. Kmen je rodinným společenstvím, kde se všichni dobře znají a rozumějí si. Jejich nároky jsou velmi nízké, berou si z přírody jen tolik, kolik potřebují, a ona jim na oplátku odhaluje svá tajemství, která si vyprávěním předávají z generace na generaci. Poklidnou idylku života v džungli však naruší setkání se zbídačeným kmenem starců a dětí, který žádá o průchod jejich územím. Z jejich očí lze vyčíst strach a z jejich pohledů přes rameno lze vyrozumět, že důvod toho strachu není daleko. Následující den spolu s tichým rozespalým jitrem vstoupí do lesa smrt, v rukou třímá pochodně a bojové palice s ostřím z obsidiánu a má podobu velké skupiny mayských válečníků. Nerovný boj tváří v tvář přesile skončí pro kmen Jaguáří tlapy tragicky, muži a ženy v produktivním věku jsou zčásti zajati a zčásti nemilosrdně zmasakrováni.

Připoutaní mezi dlouhé pevné bambusové tyče jsou řady zajatců vlečeny džunglí, přes hluboká údolí i rozvodněné řeky, bez pořádného odpočinku, bez jídla a s ponurými myšlenkami o tom, co s nimi bude, a se záblesky vzpomínek na blízké, které viděli padnout. Prochází okrajovými částmi mohutné mayské říše, kde tisíce otroků klučí prales a vypálené pařezy kdysi mohutných stromů trčí k nebi jako náhrobky. Ve vápenných lomech na kost vyhublí dělníci těží velké kamenné bloky, vzduch je přesycen bílým prachem a křídově bílá těla dělníků občas zkropí nachově rudý chuchvalec vykašlané krve. Nakonec přicházejí do obrovského lidského mraveniště s otrokářskými tržišti, žebráky, bohatými kupci a kapesními zloději, kde v pozadí ční vzhůru siluety mayských pyramid se schody zčernalými krví obětí. A jako krvavá oběť má skončit i naše skupinka zajatců.

Mel Gibson se po Umučení Krista na dva roky odmlčel, aby vzápětí vytáhnul do kin se svým výpravným snímkem Apocalypto. Navzdory tomu, že mnohé motivy z Gibsonových filmů a interpretace historických souvislostí vyvolávají poměrně kontroverzní reakce z řad diváků i odborné veřejnosti, nedá se Melovi upřít jedna věc - je to dříč, který jde za svou vizí poctivě do všech důsledků a posledních detailů. Apocalypto, stejně jako Gibsonovy ostatní snímky, je velkoryse pojatý projekt s pečlivou výpravou, která zachází až do takových detailů, jakým je používání původního mayského jazyka Yucatec, kterým v současnosti mluví už jen velmi málo lidí na poloostrově Yucatán a který byl použit pro zvýšení autenticity celého filmu. Příběh sám vypráví ovšem spíše obrazem než slovy, je osekán na základní kostru, jednoduchou linii hry o přežití, jejíž počátek odstartovala náhoda a jejíž konec třímá v rukou odhodlání. Mnohem důležitější je tu filozofický podtext, který celý film provází. Spočívá až v nemilosrdném srovnání dvou civilizací, dvou stylů života, poklidného soužití s přírodou a nešetrné využívání všeho, co se nabízí.

Gibson nabízí vlastní interpretaci krize a zhroucení velkých civilizací, které přerostly samy sebe a jejichž společenský vývoj přešel plynule v dekadenci. Jako silné memento pro konzumní společnost pak působí obrazy z rozvinuté mayské společnosti, která je zmítaná sociálními neduhy a která už nemá, kam by směřovala, když růst nahradila stagnace a degenerace.

Řemeslně je Apocalypto doslova pastvou pro oči. Nádherně barevné záběry z deštných lesů, domorodé tváře zdobené rituálními jizvami, malováním i četnými piercingy, monumentální mayské stavby i hrozivé masky krutých kněží, to vše tvoří jen zlomek podívané, která se vám nabízí. Navíc má film od začátku mírně gradující spád, který v druhé polovině filmu ještě zesílí ve štvanici o život. Jaguáří tlapa navíc není žádný klasický neohrožený hrdina, je to člověk, který se postaví proti zlu, protože není nikdo jiný, kdo by to mohl udělat. Není to superman nebo člověk nadaný mimořádnými schopnostmi, využívá všechno, co zná a co mu jeho přirozené prostředí dá k dispozici. Gibson zkrátka vytvořil hrdinu, kterého chápete, dokážete se vžít do jeho situace i si představit ,kolik síly ho muselo stát, aby se postavil na odpor.

Apocalypto je filmem, který rozhodně neurazí. Navzdory velkolepé výpravě se tvůrcům podařilo zdárně se vyhnout patosu i pompéznosti, tradičním to nešvarům hollywoodských velkofilmů. Je to hlavně prostá příběhová linie a nevtíravá výmluvnost obrazu, co vám umožní nerušeně vychutnávat podívanou a interpretovat ji vlastním způsobem. Určitě neuděláte chybu, když na Apocalypto zajdete.

Apocalypto (Apocalypto), Drama / Dobrodružný / Historický / Akční, USA, 2006

Režie: Mel Gibson, scénář: Mel Gibson, Farhad Safinia, kamera: Dean Semler, střih: Kevin Stitt, John Wright, hudba: James Horner, výroba: Eamon O`Farrill, výtvarník: Roberto Bonelli, výprava: Tom Sanders, kostýmy: Mayes C. Rubeo, masky: Federico Carretti, Simona Castaldi, casting: Carla Hool, producenti: Bruce Davey, Mel Gibson, koproducent: Farhad Safinia, výkonní producenti: Vicki Christianson, Ned Dowd

Hrají: Rudy Youngblood (Jaguar Paw), Raoul Trujillo (Zero Wolf), Dalia Hernandez (Seven), Jonathan Brewer (Blunted), Morris Birdyellowhead (Flint Sky), Carlos Emilio Baez (Turtles Run), Ramirez Amilcar (Curl Nose), Israel Rios (Cocoa Leaf)

Zdroj: www.rozhlas.cz




vyhledávání Fulltextové vyhledávání


kategorie Rubriky
doporučujeme Doporučujeme



emailový zpravodaj E-mailový zpravodaj

Zadejte svou adresu pro zasílání informací o nových článcích a zajímavých tipech na nákup.


Často hledáte Často hledáte
provozuje VIVANTIS a.s.
Najdete nás na Facebooku Prodámy.cz - internetový časopis pro ženy
Prodámy.cz - internetový časopis pro ženyProdámy.cz - internetový časopis pro ženy
prozdravi.czkrasa.czparfemy.czhodinky.czsperky.czvivantis.cz