Arašídové máslo – je zdravé nebo není?

zpět

Máte rádi arašídové máslo? Tato dosud u nás nepříliš známá pochoutka má podle vědeckých výzkumů velmi příznivé účinky na zdraví. Pokud se však snažíte zhubnout, měli byste mu holdovat jen s mírou. Jaké druhy arašídového másla známe a jak je můžeme využít v kuchyni?

Někteří z vás možná již zařadili arašídové máslo do seznamu svých oblíbených potravin, jiní ho třeba ještě nikdy neochutnali. Arašídové máslo, které v obchodech seženeme také pod názvem „ arašídová pomazánka“ nebo „arašídový krém“, má svůj původ v Americe a v anglicky mluvících zemích je velmi rozšířené. Připravuje se z rozemletých arašídů. Má specifickou chuť – některým lidem nezachutná, jiní na něj nemohou dopustit. Občas vám může způsobit pocit sucha v ústech a chutná jako pražené oříšky. Určitě se ho však vyplatí vyzkoušet!

Vyberte si své oblíbené!
Arašídovou pomazánku (anglicky „Peanut Butter“) budeme muset na pultech obchodů možná chvíli hledat, když však zajdeme do většího supermarketu, neměl by to být problém. Vyrábějí se dva základní typy, co se týče konzistence: „Smooth“ je dohladka umletá a letce se roztírá, „Crunchy“ obsahuje nerozemleté kousky arašídů. Záleží jen na vaší chuti a na plánovaném použití, které si vyberete.

Co se týče složení, rozlišujeme taky dva typy – jeden obsahuje kromě arašídů ještě špetku soli, druhý zas špetku cukru. V opravdu kvalitní arašídové pomazánce žádné další přísady nenajdete. Sladká a slaná verze se chuťově i co se týče kuchyňského použití liší jenom nepatrně, protože přídavek soli nebo cukru je malý. Slaná verze je díky tomu, že neobsahuje cukr, o něco zdravější – a podle mého názoru i chutnější, i když to může být otázkou individuální preference.

Pokud vlastníme dobrý mixér, můžeme si arašídové máslo připravit i sami. Výhodou je, že budeme přesně vědět, co obsahuje. Připravíme si ho rozmixováním pražených nesolených arašídů s trochou soli nebo medu – podle toho, kterou chuť upřednostníme.

Zdravější než máslo!
Jak je na tom arašídové máslo po stránce nutriční hodnoty? Je to, jak název „máslo“ napovídá, potravina bohatá na tuky. Jsou to však nenasycené tuky rostlinného původu, proto je arašídový krém zdravější než běžné máslo vyrobené z mléka. Nevýhodou je, že arašídový krém je hodně kalorický, tudíž se nehodí do redukční diety. Pozor by si měli dávat i alergici, arašídy jsou totiž častým alergenem. Jinak však arašídové máslo do zdravého jídelníčku určitě patří, ačkoliv bychom se ním neměli přejídat. Pokud tedy netrpíte alergii a váš metabolismus vám dovoluje jíst výživnější jídla, neváhejte!

Arašídové máslo je velmi zdravé a výživné a neobsahuje zdaleka jenom tuky. Je to také výborný zdroj bílkovin. 100 gramů arašídového másla má energetickou hodnotu přibližně 2500 kJ. Z toho je něco přes 50 % tuků a kolem 25 % bílkovin. Obsahuje vitamin E, potřebný pro správnou činnost nervů, vitaminy B1 a B3, koenzym Q10, kyselinu listovou, hořčík a fosfor. O jeho vyvážené výživné hodnotě vypovídá i to, že bývá používáno jako potravinová pomoc pro země postižené hladomorem.

Vědecké výzkumy navíc dokázaly, že pravidelná konzumace menšího množství arašídového másla účinkuje preventivně proti infarktu a kardiovaskulárním nemocem. Souvisí to s tím, že má vysoký obsah nenasycených tuků. Pokud vám tedy chutná a nemáte problém s nadváhou, určitě neváhejte a dopřávejte si ho na chlebu klidně třeba každý den! Pokud vám však arašídové máslo nechutná, vězte, že stejného účinku dosáhnete i pravidelnou konzumací celých arašídů.

Slané nebo na sladko?
A jak arašídové máslo použít? Klasický způsob je namazat ho na chléb nebo pečivo. Na tmavém chlebu chutná lépe než na bílém pečivu. Velmi chutná je také kombinace se žitným fitness chlebem. Můžete ho jíst samotné, posypat solí nebo ozdobit čerstvou zeleninou.

Oblíbená je také sladká verze. Arašídový krém můžete bez obav kombinovat s marmeládou. V anglicky mluvících zemích si ho lidé s oblibou mažou na toasty v kombinaci s pomerančovou marmeládou. Pokud se chystáte v létě na turistiku na hory, zkuste si do batohu přibalit sklenici arašídové pomazánky – dodá vám potřebnou energii a výživu, zdravě vás zasytí a je trvanlivá, vydrží čerstvá i v teplém počasí!

Arašídové máslo však najde uplatnění aj při pečení – existuje velké množství receptů na slané i sladké pečivo. Uplatní se také v rozličných omáčkách. Kdo si nemůže zvyknout na neobvyklou chuť arašídového másla na chlebu, možná právě v jiné kuchyňské úpravě mu přijde na chuť. Rozhodně však tato zdravá potravina stojí za vyzkoušení!

Zdroj: www.moda.cz




vyhledávání Fulltextové vyhledávání


kategorie Rubriky
doporučujeme Doporučujeme



emailový zpravodaj E-mailový zpravodaj

Zadejte svou adresu pro zasílání informací o nových článcích a zajímavých tipech na nákup.


Často hledáte Často hledáte
provozuje VIVANTIS a.s.
Najdete nás na Facebooku Prodámy.cz - internetový časopis pro ženy
Prodámy.cz - internetový časopis pro ženyProdámy.cz - internetový časopis pro ženy
prozdravi.czkrasa.czparfemy.czhodinky.czsperky.czvivantis.cz