Až na krev

zpět

Jaká síla pohání lidského ducha, živí jeho touhy a dává mu moc překonávat překážky? Je dobrá či špatná? Nebo záleží na tom, jak s ní kdo nakládá? Daniel Plainview, kovkop a posléze naftař je hnán nebetyčnou žízní po úspěchu, a ta ho postupně mění. Skrze jeho životní příběh poznáváme slavné období amerických dějin, tentokrát však oholené o pozlátko "až na krev".

Už od chvíle, kdy se do úmoru lopotil jako kopáč v dolech na stříbro, cítil Daniel Plainview (Daniel Day-Lewis), že mu je předurčeno něco lepšího. Ctižádost bez hranic směřovala jeho oči k bohatství jako prostředku moci a plnila jeho srdce zoufalou touhou odlišit se od početného a bezejmenného stáda ostatních, jimiž v hloubi duše pohrdal. Usilovnou pílí a neustávajícím snažením zbohatnul natolik, že se mohl pustit spolu do provozování vlastních dolů a od kovů přesedlal na ropu, v níž podvědomě cítil budoucnost - zisky i náklady byly v porovnání s provozováním stříbrných dolů nepoměrně příznivější. Jednoho dne přivítá Daniel podivnou návštěvu - tichý mladík žijící v náboženské sektě kdesi v Kalifornii mu za úplatu nabízí informace o ložisku tak bohatém, že vlivem zemětřesení dochází k průsakům ropy na povrch. Daniel se muže celou noc vyptává na podrobnosti a pak spolu se svým synem odjíždí do Kalifornie, aby si informaci osobně ověřil. A to je počátek vzestupu Daniela Plainviewa.

Danielovi se podaří získat pozemky od místní křesťanské komunity, nad kterou bdí charismatický a fanaticky vystupující duchovní Eli Sunday (Paul Dano). Na pozemcích okamžitě začne s těžbou. S rostoucím bohatstvím se začíná projevovat Danielův bezbřehý utilitarismus, který přikládá pod kotel jeho nelítostné povahy a živí honbu za mocí bez ohledu na následky. Daniel je ochotný naslibovat cokoli. Jeho ústa jsou plná pokroku a tradičních rodinných hodnot, na nichž staví svůj podnik argumentujíc synem H. W. Plainviewem. Ve skutečnosti mu jde o moc, kterou mu zprostředkuje majetek, a lidmi okolo pohrdá. Drsné podmínky ho naučily spoléhat výhradně na sebe a Daniel moc dobře ví, jak rychle se proti člověku dokáže obrátit vlastní slabost. Dostává se často do střetů s Elim, ale v zásadě jsou si podobní, neboť proti Danielovu skeptickému materialismu stojí Eliho víra jako prostředek k manipulaci s lidmi. Daniel se chová čím dál nevybíravěji a jen proto, že může, zpřetrhá veškeré vazby k bývalým společníkům i synovi, jehož se zřekne. Nad konkurenty a nakonec i nad Elim triumfuje z pozice síly. Jeho celoživotní hodnoty ho však již dovedly do slepé uličky. Je hříšně bohatý, má peníze, které nemá komu předat a které mu krom prchavého nadšení z toho, jak to všem natřel, nepřinášejí žádnou radost. Pohrdání lidmi, ambice a alkohol zasely krutost do jeho srdce.

Paul Thomas Anderson natočil jeden z nejsyrovějších a zároveň nejpůsobivějších filmů, jaké jsem viděl. Neepický snímek z raných dob ropných magnátů o vzestupu boháče a pádu charakteru, o tradičních mýtech americké společnosti nazíraných z jiného úhlu pohledu, o tom, jak tvrdá doba přeje tvrdým lidem a o tom, jak se kupčení s hmotnými statky podobá kupčení s idejemi a vírou. Působivou atmosféru dodává filmu vizuální stránka tvořená tichými záběry, doprovázená mechanickými zvuky strojů, neokázalá kamera nalézající poetiku i v pusté krajině a drsných podmínkách dolů a těžebních věží. Dialogy se ve filmu nijak neplýtvá, záběry, které jsou samy o sobě sdělné, zůstávají bez průvodního slova a nechávají dostatek prostoru divákovi, aby zaujal vlastní stanovisko.

Herecký výkon Daniela Day-Lewise je pastvou pro oči filmového fanouška, nahrbená, lehce kulhající postava s ostře řezanými rysy a jasem v očích prochází řadou emocionálních poloh, i chvíle potupy snáší s potlačovaným vztekem a myšlenkou na to, že se nakonec bude smát. Když pak triumfuje, zlomyslná radost prýští z každého Danielova póru. Dokáže si poradit i v situacích, kdy má zahrát postavu, která sama něco hraje nebo předstírá. Důstojným hereckým protivníkem mu je Paul Dano v roli emotivního kazatele, kluzkého jako úhoř, jenž při kázáních hřímá z oltáře s fanatickým pohledem a v extatickém vytržení přesvědčuje své ovečky o zázračné moci, kterou jeho prostřednictvím sesílá Bůh.

Až na krev je nepřikrášlovaný pohled na určitou část americké minulosti doby zrodu amerických magnátů a velkoprůmyslníků. Můžeme sledovat cestu vývoje jedné osobnosti na vrchol a nevyhneme se přitom otázce, zda je právě takový úspěch v životě to nejdůležitější, co je to vlastně úspěšný život a zda okázalost patří k niterné víře. Neotřelé, v prvním plánu neatraktivní téma spolu se skvělým zpracováním dělají z Až na krev film, který byste si neměli nechat ujít.

Až na krev (There will be blood, USA 2007) Režie: Paul Thomas Anderson Scénář: Paul Thomas Anderson Knižní předloha: Upton Sinclair Kamera: Robert Elswit Produkce: Paul Thomas Anderson, Daniel Lupi, Joanne Sellar Hudba: Jonny Greenwood Střih: Dylan Tichenor

Hrají: Daniel Day-Lewis (Daniel Plainview), Kevin J. O'Connor (Henry Brands), Dillon Freasier (H. W. Plainview), Barry Del Sherman (H. B. Ailman), Russell Harvard (H. W. Plainview - starší), Paul Dano (Paul Sunday / Eli Sunday), Hans Howes (Bandy), Paul F. Tompkins (Prescott)

Zdroj: www.rozhlas.cz




vyhledávání Fulltextové vyhledávání


kategorie Rubriky
doporučujeme Doporučujeme



emailový zpravodaj E-mailový zpravodaj

Zadejte svou adresu pro zasílání informací o nových článcích a zajímavých tipech na nákup.


Často hledáte Často hledáte
provozuje VIVANTIS a.s.
Najdete nás na Facebooku Prodámy.cz - internetový časopis pro ženy
Prodámy.cz - internetový časopis pro ženyProdámy.cz - internetový časopis pro ženy
prozdravi.czkrasa.czparfemy.czhodinky.czsperky.czvivantis.cz