Bestiář

zpět

Jedna z mála současných českých režisérek se vrací po 7 letech od svého posledního snímku. Pro svůj comeback si vybrala námět z pera Báry Nesvadbové: scénář obě dámy poskládaly z částečně autobiografických knih, které jejich autorka před tím poskládala z několika sloupků a povídek, porůznu publikovaných v časopisech. Sama geneze filmu dává tušit, že Pavlásková se s veškerým svým talentem a zkušenostmi pustila do látky, která se při nejlepší vůli zfilmování vzpírá z jednoduchého důvodu - prostě není co točit.

Hlavní hrdinkou snímku je atraktivní dívka Karolína (Danica Jurčová), ukázkově se pohybující mezi fakultou, agenturou a redakcí (hádejte jakou). Samostatná, ale s fungujícím rodinným zázemím potkává muže, prožívá vztahy, a to je vlastně všechno. Za jiných okolností nosné téma je v případě Bestiáře banálním těkáním dlouhonohé krásky, okořeněné několika milostnými scénami, jedním krotkým trapasem a prohlédnutím bez ponaučení.

Jako červená nit se milostným životem mladé ženy vine destruktivní vztah s Alexem (Karel Roden). V literární předloze jde o celkem pochopitelně rozevlátého burzovního makléře, neschopného odejít od rodiny, ve filmu je z něj citové monstrum s traumatem katolické výchovy, oidipovským komplexem a zmatky v sexuální orientaci. Alexova postava je paradoxně zároveň tou nepropracovanější - ostatní muže nenechali tvůrci vykročit z jejich typového vymezení kamaráda-ctitele, zemitého sedláka nebo bodrého politika. Stejně tak málo ví divák o hlavní hrdince. Znalé děvče na jedné straně debatuje o ekonomické situaci Botswany a čte Chalupeckého, na druhé vykazuje známky nedospělého fracka. Vykřikuje fráze o pomstě všem mužům, aby se jimi vzápětí nechala pokládat na nejrůznější místa, diplomová práce o Elfriede Jelinekové jí vyjde knižně, ale ani na chvíli ji nevidíme pracovat.

Jednání a interakce většiny postav působí místy značně záhadně a je nejasně motivované, dialogy jsou protkány množstvím zhusta přihlouplých vět a klišé. Za humor se v Bestiáři vydává záměna prášků na spaní za antikoncepci, štěňátka svěřená na hlídání nebo Marek Vašut v obleku z pavích per, jakkoliv vtipněji působí jeho rozklad o depresích.

Po režijní stránce nelze filmu nic zásadnějšího vytknout a svoje diváky si Bestiář nepochybně najde, zvláště pak mezi těmi, kterým se líbil třeba Román pro ženy. Irena Pavlásková si ale zaslouží lepší námět a čeští diváci lepší film.

Související odkazy: oficiální stránky filmu, ČSFD, Bioscop

Bestiář, ČR, romantický, komedie, 2007

Režie: Irena Pavlásková, scénář: Irena Pavlásková, Bára Nesvadbová, námět: Bára Nesvadbová, kamera: F. A. Brabec

Hraji: Danica Jurčová, Karel Roden, Kryštof Hádek, Marek Vašut, Tomáš Matonoha, Jitka Čvančarová ad.

Zdroj: www.rozhlas.cz




vyhledávání Fulltextové vyhledávání


kategorie Rubriky
doporučujeme Doporučujeme



emailový zpravodaj E-mailový zpravodaj

Zadejte svou adresu pro zasílání informací o nových článcích a zajímavých tipech na nákup.


Často hledáte Často hledáte
provozuje VIVANTIS a.s.
Najdete nás na Facebooku Prodámy.cz - internetový časopis pro ženy
Prodámy.cz - internetový časopis pro ženyProdámy.cz - internetový časopis pro ženy
prozdravi.czkrasa.czparfemy.czhodinky.czsperky.czvivantis.cz