Bojujte s trémou

zpět

Tréma je stav, který více či méně pozná a zažil každý z nás. Vzniká z pocitu zodpovědnosti a ze strachu, že můžeme selhat v důležitém mementu a taktéž jako reakce na náročnou situaci. Rodí se v okamžiku, kdy nejsme zodpovědně připraveni na nějaký úkol, který nás čeká když si student dostatečně nenastudoval učivo, při zkoušce pak může pociťovat stavy trémy. Způsobit ji však může i to, když přikládáme věcem větší důležitost, než si ve skutečnosti zaslouží. Chybou bývá, že na věci nahlížíme přehnaně perfekcionisticky. Není třeba si myslet, že od aktivity, kterou právě děláme, závisí celý život.

Tréma se však může stát i povahovým rysem, který nás pronásleduje pořád, není jenom jednorázová, ale doprovází nás při každém vystoupení, zkoušce nebo jiném výkonu. Každé takové vystoupení před lidmi (řeč, prezentace, pohovor, umělecké vystoupení), pak představuje pro člověka mimořádnou zátěž.

Jak však nad ní zvítězit a vyzrát nad ní?

1. trému můžeme chápat i jako hnací motor a adrenalin, který nás žene vpřed. Takovéto nabuzení je nevyhnutné na podání výkonu. Znamená, že nám na výkonu záleží. Kdyby nezáleželo, nebyla by tréma, ale ani výkon. Když tedy chceme podat dobrý výsledek, je k tomu zapotřebí i trocha trémy. Avšak nenechat se ní svázat!

2. Před podáním výkonu se důkladně připravte. Před každým důležitým střetnutím, rozhovorem či vystoupením nezapomeňte na přípravu. Jestli vás čeká zkouška, prostudujte si potřebné učivo a materiály. Připravte se na všechny možné alternativy výsledku a nedovolte trémě, aby vás zastihla nepřipravené.

3. Nacvičte si výkon doma. Přihovoř, prezentaci nebo jiné vystoupení či zkoušku si vyzkoušejte v bezpečí domova. Zkontrolujte, zda jste máte vyrovnaná záda, jak mluvíte, jaký máte výraz, gesta a zda nepoužíváte často určitá slova (jelikož, vlastně, v podstatě a jiné). Takovouto předpremiéru můžete cvičit sami nebo s partnerem či přítelkyní.

4. Myslete na to, že jakýkoliv úkol vás čeká a který ve vás vyvolává trému, nemůže trvat věčně a o chvíli skončí. Tréma se většinou objeví na začátku vystoupení či úkolu, při samotném průběhu na ní lidé zapomenou.

5. Při větším počtu lidí zaměřte pozornost jenom na jednoho člověka, který je vám sympatický a vzbuzuje ve vás klid. Představte si, že přednášíte řeč jenom jemu.

6. Správně dýchejte. Nesprávné dýchání způsobuje kromě jiného i červenání. Samotné špatné dýchání vyvolává zadržování dechu a to v nás ještě víc umocňuje uvědomění si, že máme trému. Správné dýchání dosáhneme i vhodnou gestikou. Dýchejte v poměru jedna k jednej, tedy aby vdech i výdech trvaly přibližně stejně dlouho.

7. Proti trémě pomáhá i relaxace, kterou si můžete cvičit pravidelně doma. Ve stresových situacích pak budete moc těžit z nácviku dýchání a relaxačních metod.

8. Antistresově působí i pití jakéhokoliv druhu čaje - černý, zelený, bylinkový a jiné.

9. Obelhat trému můžete i pomocí barev - odstíny rudé, oranžové a žluté můžou působit agresivně, zvyšovat nervozitu, naopak, zelená, modrá a zemité odstíny pomáhají ke koncentraci a navození klidu. Dobře zvolený oděv vám tedy taky pomůže, a doplnit ho můžete nějakým doplňkem, který vás taky vyzbrojí proti stresové situaci (např. brož od babičky).

A na závěr... Nezapomeňte, že být v trémě je lidské. Může ji mít i šéf velké korporace při důležité prezentaci i student při zkoušce. Jistě ji zažil i ten, před kterým teď stojíte vy a máte projev či řeč. Není se proto zač stydět, berte věci s nadhledem, pomůže to taky stres lépe překonat.

Autor: Mgr. Michal Polakovič, zdrwww.celostnimedicina.czoj:




vyhledávání Fulltextové vyhledávání


kategorie Rubriky
doporučujeme Doporučujeme



emailový zpravodaj E-mailový zpravodaj

Zadejte svou adresu pro zasílání informací o nových článcích a zajímavých tipech na nákup.


Často hledáte Často hledáte
provozuje VIVANTIS a.s.
Najdete nás na Facebooku Prodámy.cz - internetový časopis pro ženy
Prodámy.cz - internetový časopis pro ženyProdámy.cz - internetový časopis pro ženy
prozdravi.czkrasa.czparfemy.czhodinky.czsperky.czvivantis.cz