Buďte aktivní, buďte fit bez závislostí.

zpět

Správná strava, pravidelný pohyb a zvládání stresu jsou základem každého preventivního programu proti nemocem a úrazům. Vliv na vaše zdraví však mohou mít i negativní činnosti, kterým se můžete většinou vyhnout. Důležité je například nekouřit, nebo alespoň kouření silně omezit a alkohol nekonzumovat vůbec, nebo alespoň v rozumné míře. Nevystavujte se nadměrnému slunečnímu záření, ale ani se nevyhýbejte dostatku přirozeného světla ( zdraví prospěšné je 10 minut denně mezi 9 - 10 hodinou dopolední nebo 15 - 17 hodinou odpolední, a to kvůli příjmu vitamínu D ze sluníčka a kvůli ničení bakterií ). Snažte se omezit přítomnost alergenů, toxických látek a jiných škodlivin v ovzduší svého domova.

KOUŘENÍ:

Mnoho lidí má požitek z kouření a pití alkoholu, obojí však nepříznivě ovlivňuje zdraví. Čím více propadáte některému z těchto návyků, tím se zvyšuje riziko onemocnění. Návyk na nikotin je zároveň příčinou nepříznivého působení dehtu a plynů obsažených v tabákovém kouři. Rovněž pasivní kuřáci - vdechování kouře z cigaret nebo doutníků jiných lidí přináší určité zdravotní riziko, i když ne tak velké jako vlastní kouření.

Mezi zdravotní problémy spojené s kouřením patří:
- zničení 25 mg vitamínu C s každou vykouřenou cigaretou
- špatné hojení ran a předčasné šednutí a stárnutí kůže
- osteoporóza
- onemocnění srdce, tepen a zužování cév
- astma, bronchitida a rozedma plic
- úzkostné stavy a deprese
- snížení citlivosti sluchu až hluchota

Nejhorší snad je kouření u těhotných a kojících žen. Může vést k potratům či nízké porodní váze. Kouření v těhotenství i po něm zvyšuje pravděpodobnost tkzv. Syndromu náhlého úmrtí kojenců a dramaticky snižuje imunitu miminka.


ALKOHOL:

Alkohol je velmi nebezpečná droga, už proto, že jde o společnost tolerovanou drogu. Avšak málo kdo si uvědomuje její nebezpečí. Alkohol se po požití vstřebává do krve. Játra jej postupně rozkládají na jednodušší látky a časem se krev alkoholu zbaví pokud ovšem nevypijete brzy další dávku. Čím více alkoholu vypijete, tím déle játrům trvá jeho odbourávání z krve. Vypitím jedné sklenky vína či piva nebo malé skleničky destilátu zdvihne hladinu alkoholu na 15 mg ve 100 ml krve. Odbourání tohoto množství alkoholu z krve trvá průměrně zdravému člověku asi hodinu. Ženy jsou ke škodlivým účinkům alkoholu o něco vnímavější než muži, protože jej vstřebávají rychleji a hladina alkoholu v krvi u nich dosahuje vyšších hodnot. Může to začít jen společenským pitím a potom při řešení vážných problémů skončit u alkoholismu.
- alkohol zvyšuje riziko nehody při řízení dopravních prostředků
- dlouhodobé pití má velmi depresivní účinky
- narušuje spánkové mechanismy
- závislosti vedou k sociálním problémům, násilí, podvýživě, vysokému krevnímu tlaku, zánětu žaludku, poškození jater a rakovině
- pití alkoholu v těhotenství i v nepatrném množství může nepříznivě ovlivnit vývoj ( jak tělesný, tak duševní ) nenarozeného dítěte
- člověk, který pravidelně pije a to i menší množství alkoholu potřebuje 16 x více hořčíku než abstinent

PŘESTAT?

Chcete-li přestat kouřit nebo pít, musíte si uvědomit pro a proti své závislosti?
- porovnejte si klady zápory svých návyků, uvědomte si výhody i nevýhody kouření či alkoholu
- hledejte jiné, vhodnější způsoby, jak trávit volný čas
- nevyčítejte si, když selžete, ale přiznejte si, že potřebujete pomoc odborníka a vyhledejte ho.

Autor: simona Grygárková, Dis.




vyhledávání Fulltextové vyhledávání


kategorie Rubriky
doporučujeme Doporučujeme



emailový zpravodaj E-mailový zpravodaj

Zadejte svou adresu pro zasílání informací o nových článcích a zajímavých tipech na nákup.


Často hledáte Často hledáte
provozuje VIVANTIS a.s.
Najdete nás na Facebooku Prodámy.cz - internetový časopis pro ženy
Prodámy.cz - internetový časopis pro ženyProdámy.cz - internetový časopis pro ženy
prozdravi.czkrasa.czparfemy.czhodinky.czsperky.czvivantis.cz