Chřestová sezóna

zpět

V období pozdního jara až časného léta je v našich obchodech nejširší nabídka čerstvého chřestu za celý rok. Tato lahůdková zelenina je považována za nejlepší přírodní omlazující prostředek. Týdenní chřestová kůra, kdy konzumujeme minimálně 200 gramů chřestu denně, osvěží organismus a zvýší vitalitu tělesných buněk.

Abychom si na chřestu opravdu pochutnali, je důležité, koupit čerstvý chřest, který je tvrdý a nemá zvadlé výhonky - výhonky se při ohnutí s křupnutím zlomí. Hlavičky musí být pevně zavřené bez hnědých skvrn. Pootevřené hlavičky svědčí o opožděné sklizni a hnědé skvrny naznačují dřevitost. Pokud musíme chřest skladovat, nejlépe vydrží v lednici, zabalený ve vlhké utěrce.

Nejběžnější odrůda chřestu je zelená, nebo bílá, pěstuje se však kolem dvaceti odrůd. Zelený chřest má plnější chuť a na rozdíl od bílého není nutné ho loupat. Chřest se pěstuje již 5000 let, znali ho staří Egypťané, Číňané, Řekové a Římané. V Evropě se ve větší míře začal pěstovat v 16. století, hlavně v Nizozemí, Francii a Německu.

Pro svou nízkou kalorickou hodnotu je chřest vhodný při redukční dietě. Chřest obsahuje spoustu důležitých biolátek. Velké množství kyseliny listové obsažené v chřestu napomáhá odstranit únavu, zlepšuje schopnost soustředění a krvetvorbu, snižuje nervozitu, povzbuzuje látkovou přeměnu a oddaluje šedivění.

Chřest také obsahuje důležité vitamíny, jako vitamín C, posilující imunitní systém, nebo provitamín A důležitý pro ochranu buněk před volnými radikály a zdravou sliznici. Vitamíny skupiny B, pyridoxin, riboflavin, nebo niacin dodávají organismu vitalitu, mentální svěžest a energii. Další biolátky pomáhají při slabozrakosti, zlepšují libido a posilují srdce.

Nejznámější úprava chřestu je vařený chřest s máslem. Chřest se oloupe, odstraní se asi centimetr konce výhonku, který bývá dřevnatý a uvaří na stojato v osolené vodě se špetkou cukru do měkka. Hlavičky chřestu by měly vykukovat asi 1 - 2 centimetry nad hladinu.
Uvařený chřest se přelije rozpuštěným máslem a podává se buď jako příloha, nebo jako teplý předkrm.

Chřest je prostě vynikající zeleninou, která obsahuje velké množství zdraví prospěšných látek. Vzhledem k vysokému obsahu dusičnanů by však neměl být opakovaně ohříván. Osoby trpící dnou by měli při konzumaci chřestu brát zřetel na velké množství purinu, který zvyšuje hladinu solí kyseliny močové v kloubech.

Autor: Lenka Heroldová




vyhledávání Fulltextové vyhledávání


kategorie Rubriky
doporučujeme Doporučujeme



emailový zpravodaj E-mailový zpravodaj

Zadejte svou adresu pro zasílání informací o nových článcích a zajímavých tipech na nákup.


Často hledáte Často hledáte
provozuje VIVANTIS a.s.
Najdete nás na Facebooku Prodámy.cz - internetový časopis pro ženy
Prodámy.cz - internetový časopis pro ženyProdámy.cz - internetový časopis pro ženy
prozdravi.czkrasa.czparfemy.czhodinky.czsperky.czvivantis.cz