Deset kroků k pevnému zdraví

zpět

Mnozí možná ani netušíme, že naše vláda se zajímá o zdraví obyvatel, možná proto, že zdravá populace je výkonnější a nemusejí se vynakládat vysoké finanční prostředky na léčbu nemocných. Každopádně, onemocnění takzvanými civilizačními chorobami přibývá a vedení státu se musí zdravím lidí zabývat.

Ministerstvo zdravotnictví vydalo proto takzvaná Výživová doporučení pro obyvatelstvo ČR, která jsou určena pro širokou veřejnost. Tým odborníků, který materiál připravil, spolupracoval také s Národní radou pro obezitu a Společností pro výživu. Leták „Výživová doporučení pro obyvatelstvo ČR“ byl v tištěné podobě distribuován do jednotlivých krajů prostřednictvím zdravotních ústavů a krajských hygienických stanic.

Leták radí, co dělat, abychom upevňovali svoji zdraví, udrželi se ve formě a měli optimální hmotnost. Tak nejlépe odoláme řadě nemocí. Z materiálu se tak dozvíme 10 kroků, které musíme udělat v cestě za zdravím, obsahuje pohybová i výživová doporučení.

10 kroků k pevnému zdraví
- Jezte vyváženou pestrou stravu založenou více na potravinách rostlinného původu.
- Udržujte svou hmotnost a obvod pasu v doporučeném rozmezí (v dospělosti BMI 18,5 až 25, obvod pasu u mužů ne více než 94 cm, u žen ne více než 80 cm). Pravidelně se věnujte pohybové aktivitě (ochranný účinek na zdraví má například 30 minut, lépe však 1 hodina, nepřetržité rychlé chůze denně).
- Jezte různé druhy ovoce a zeleniny, alespoň 400 g denně, přednostně čerstvé a místního původu.
- Kontrolujte příjem tuků, snižte spotřebu potravin s jejich vysokým obsahem (například uzenin, tučných sýrů, čokolád, chipsů). Dávejte přednost rostlinným olejům před živočišnými tuky. Denně konzumujte mléko nebo mléčné výrobky se sníženým obsahem tuku.
- Několikrát denně jezte chléb, pečivo, těstoviny, rýži nebo další výrobky z obilovin (zejména celozrnné) a brambory.
- Nahrazujte tučné maso a masné výrobky rybami, luštěninami a netučnou drůbeží.
- Pokud pijete alkoholické nápoje, vyvarujte se jejich každodenní konzumaci a nepřekračujte denní dávku 20 g alkoholu (tj. 0,5 l piva nebo 2 dcl vína nebo 5 cl 40% destilátu).
- Omezujte příjem kuchyňské soli, celkový denní příjem soli nemá být vyšší než 5 g (1 čajová lžička), a to včetně soli skryté v potravinách. Používejte sůl obohacenou jódem.
- Vybírejte potraviny s nízkým obsahem cukru, omezujte sladkosti. Sladké nápoje nahrazujte dostatečným množstvím nesladkých nápojů, např.vody.
- Podporujte plné kojení do ukončeného 6. měsíce věku, poté kojení s příkrmem do 2 let věku dítěte i déle.
- Co se dále týče dalších doporučení, materiál upřesňuje zmíněný takzvaný BMI - body mass index. Díky němu se nejjednodušším způsobem můžeme přesvědčit o tom, zda máme vhodnou tělesnou hmotnost. Výpočet indexu tělesné hmotnosti je podle následujícího vzorce:

BMI = váha [kg] / výška2 [m]


Vyšší hodnota BMI (než je normál) znamená vyšší stupeň nadváhy a z toho vyplývající zdravotní rizika.
Nižší BMI než 20 je pak podváha až podvýživa.
Za normální platí BMI 20 – 25.
25 - 30 je nadváha nízká až lehce zvýšená hmotnost.
30 - 40 je vysoká obezita.
Vyšší než 40 pak těžká obezita s vysokým zdravotním rizikem.

Další důležitým ukazatelem je WHR – waist/hip ratio (poměr pas/boky) a obvod boků.

Důležité je i rozložení tuku v těle. Převaha ukládání tuku v břišní krajině (centrální typ, připodobňovaný k jablku), které je typické pro muže, je rizikovější než ukládání tuku v krajině hýždí a boků (periferní typ, připodobňovaný k hrušce), které je typické pro ženy.

WHR = obvod v pase / obvod v bocích


U žen je rizikovým faktorem WHR nad 0,85, u mužů to je 1,00.
Dalším, jednodušším ukazatelem, který svědčí o rizikovém ukládání tuku v těle, je obvod pasu.

Ženy s obvodem pasu vyšším než 80 cm, muži vyšším než 94 cm, mají zvýšené zdravotní riziko nemocí.

Ženy s vyšším obvodem než 88 cm, u mužů to je nad 102 cm, mají dokonce vysoké riziko zdravotních problémů.

Dosažení příznivé hmotnosti podporuje správně vyvážený jídelníček a dostatek pohybových aktivit.

Zdroj: www.moda.cz




vyhledávání Fulltextové vyhledávání


kategorie Rubriky
doporučujeme Doporučujeme



emailový zpravodaj E-mailový zpravodaj

Zadejte svou adresu pro zasílání informací o nových článcích a zajímavých tipech na nákup.


Často hledáte Často hledáte
provozuje VIVANTIS a.s.
Najdete nás na Facebooku Prodámy.cz - internetový časopis pro ženy
Prodámy.cz - internetový časopis pro ženyProdámy.cz - internetový časopis pro ženy
prozdravi.czkrasa.czparfemy.czhodinky.czsperky.czvivantis.cz