Děti a zdravá snídaně

zpět

Podle výzkumu agentury Stenmark téměř třetina českých dětí vůbec nesnídá nebo snídá jen občas. Snídaně je první denní pokrm, který nám dává energii do nového dne, proto by se jí měla věnovat velká pozornost a to zvláště u dětí. Jestliže dítě či adolescent se ráno dobře nenají, již dopoledne mu chybí energie na soustředění se na školní povinnosti. Velmi důležitý je i pitný režim.

Dítěti ale ani nepomůžeme jestliže mu ráno dáme k snídani přeslazený černý čaj, bílé pečivo nebo párek, tučné sýry. Takovým snídaním musíme také rozhodně říci ne. Dítě po ránu zatížíme tuky, často jen živočišnými, dáme mu sice spoustu "prázdných kalorií", ale pak již mu nezbývá na potraviny výživově hodnotné. Dítě je celé dopoledne spavé, mrzuté a mnohdy nemá ještě v poledne chuť k jídlu. Velmi nevhodné jsou i hned ráno podávané sladkosti. Je velmi důležité, aby se děti již od útlého dětství učily střídmosti pokud jde o různé pamlsky i nápoje. Přemíra sladkostí a cukru vůbec přispívá k nadbytečným kilům stejně jako ke kažení zubů a při spotřebě cukru tělo potřebuje více hořčíku a jiných prvků, kterých je již běžně nedostatek. A to je začarovaný kruh.

Co by tedy správná snídaně měla obsahovat:

- Celozrnný chléb nebo celozrnné pečivo lehce potřené buďto čerstvým máslem nebo biomargarínem (neobsahuje chemii), domácím džemem, medem nebo lehkou tvarohovou, luštěninovou nebo tofu pomazánku.
- Kousek domácího celozrnného koláče či buchty.
- Misku obilných lupínků, jako jsou například corn flakes (ty komerční příliš přeslazené nejsou vhodné).
- Misku dobrého musli nebo vařenou obilnou kaši (jáhlová, kukuřičná, ovesná).
- Talíř nakrájeného ovoce (banány, jablko, pomeranč, kiwi nebo sezónního).
- Jogurt nejlépe bílý s přidáním trošky domácí marmelády nebo sójový, rýžový či ovesný.

K tomu jsou vhodné tyto nápoje:

- bylinný čaj (kopřivový, meduňkový, z malinového, jahodového či ostružinového listí), sójové, rýžové či ovesné mléko nebo například malcao či vitakáva. Můžeme dát i šálek ovocné či zeleninové šťávy nejlépe v biokvalitě, ale měla by mít pokojovou teplotu.

Rodiče by také měli dítěti ráno dát vitamíny, které ho chrání v kolektivu před viry. Je to hlavně vitamín C. Nedoporučuji komerčně prodávané preparáty, lze ho získat i v přírodní podobě, například dostatečné množství nám dá rakytník řešetlákový (nejlépe ve formě sirupu, běžně prodávaný v prodejnách zdravé výživy) tohoto sirupu., stačí denně třeba hned ráno dát dítěti 1 čajovou lžičku. Když k tomu přidáme střídavě ob den 1 čajovou lžičku dýňového oleje, lněného oleje, mandlového oleje, v žádném případě nebude vaše dítě trpět nedostatkem vitamínů a minerálních látek - a je to všechno v přírodní formě, bez zbytečné chemie.

Nejlepší metodou, jak dítě naučit zdravému stravování a vůbec zdravému způsobu života, nejsou jen přednášky a lamentování, ale hlavně vlastní příklad.

Autor: Sinona Grygárková, Dis.




vyhledávání Fulltextové vyhledávání


kategorie Rubriky
doporučujeme Doporučujeme



emailový zpravodaj E-mailový zpravodaj

Zadejte svou adresu pro zasílání informací o nových článcích a zajímavých tipech na nákup.


Často hledáte Často hledáte
provozuje VIVANTIS a.s.
Najdete nás na Facebooku Prodámy.cz - internetový časopis pro ženy
Prodámy.cz - internetový časopis pro ženyProdámy.cz - internetový časopis pro ženy
prozdravi.czkrasa.czparfemy.czhodinky.czsperky.czvivantis.cz