FitMe Slim&Sun - krásné a opálené tělo...

zpět


Chrání kůži před nepříznivým vlivem UV záření, urychluje a zintenzivňuje její opálení. Formuje a zpevňuje postavu, přeměňuje tuky v energii a současně chrání svalovou hmotu. Zabraňuje jo-jo efektu a celulitidě. Působí antioxidačně. Zlepšuje kvalitu kůže a fyzickou kondici. Chrání před některými typy nádorů.


Kdy pomáhá:

- Chrání pokožku před škodlivým UV zářením, zabraňuje jejímu stárnutí a tvorbě vrásek
- Zlepšuje kvalitu pokožky a umožňuje rychlejší a sytější opálení, chrání ji před spálením
- Redukuje tukovou hmotu a přeměňuje ji na svalovou
- Zabraňuje rozvoji celulitidy
- Mírní pocit hladu
- Zvyšuje rychlost metabolismu
- Snižuje hladinu cholesterolu a triglyceridů
- Snižuje riziko u některých druhů nádorů (kůže, prsou, prostaty a střev)
- Doplňuje deficit CLA u lidí, kteří méně konzumují maso

Přírodní látka CLA (konjugovaná kyselina linolová) odbourává tuky tím, že je odplavuje do krevního řečiště a do svalů, kde se spalují. Zároveň podporuje budování svalové hmoty a zpevnění a vytvarování postavy. Tento účinek se zesiluje aktivním pohybem (rychlá chůze, sport, cvičení doma či ve fitness centru) a redukční dietou. Pomáhá blokovat ukládání tuku a protože se v těle díky této látce odbourávají tuky, a ne svalová tkáň. CLA zabraňuje jo-jo efektu a je proto důležitou součástí každé redukční diety!

fitme



Vědecké studie dokazují, že CLA (konjugovaná kyselina linolová) napomáhá k vytvoření optimální rovnováhy mezi svalovou a tukovou hmotou v našem těle. Napomáhá k redukci tukové tkáně při zachování svalové hmoty, především za současné pohybové aktivity. Zároveň zvyšuje intenzitu spalování tuků a jejich odbourávání z tukových zásob - "skrytých" i "viditelných".

CLA může též potlačit jo-jo efekt, který je příčinou neustálého kolísání hmotnosti spojeného s redukčními dietami. Jo-jo efekt se objevuje tehdy, když ve snaze rychle zhubnou výrazně omezíme příjem stravy. To způsobí úbytek nejen tukové tkáně, ale i svalové hmoty. Jelikož svalová tkáň potřebuje více energie než tuková, sníží se celkový metabolismus. Jakmile začneme normálně jíst, tělo vyšší množství přijatých kalorií nedokáže využít a ukládá je ve formě tukových zásob. Výsledkem je jo-jo efekt, tj. kdy se tělesná váha vrátí na původní hodnotu.

Bylo prokázáno signifikantní antikarcinogenní působení - v případě karcinomu prsu, kůže, prostaty a střeva. U krys byl antikarcinogenní efekt CLA zaznamenán již při koncentracích od 0.1 do 1% CLA v dietě. Extrapolací zjistíme, že se jedná o množství jen o málo vyšší než je odhadovaná spotřeba CLA u lidí ve vyspělých zemích.

Vyšší hladiny CLA mohou redukovat lipogenezi, zvýšit lipolýzu v tukové tkáni, snížit příjem potravy a zvýšit rychlost metabolismu. CLA redukuje abdominální tuk, krevní cholesterol, triglyceridy a zvyšuje růst svalové hmoty. Z tohoto důvodu se CLA začíná používat pro snižování tělesné váhy. Pro sportovce by CLA měla zajistit nárůst svalové hmoty. Dále bylo zjištěno, že CLA stimuluje imunogenní systém a potlačuje potravní alergie. Vyšší hladiny CLA však mohou přispívat k i prevenci osteoporosy a revmatické arthritidy.

Až donedávna nebyla CLA považována za důležitou živinu a její deficience v lidské stravě byla velmi vzácná. Se změnami v technologiích živočišné produkce, obav z BSE a změnami v dietních preferencích se však příjem CLA dramaticky snížil. Před 40 lety byl v USA obsah CLA v hovězím mase více než 3%. V roce 1990 už nedosahoval v průměru ani 1%, zřejmě v důsledku radikálního omezení pastevectví a následného snížení podílu píce v krmivech. V lidské populaci to mělo za následek dramatické zvýšení výskytu obezity a s tím spojenými zdravotními problémy. Není přesně známo na jakých úrovních CLA vlastně působí. Je jasné, že tělo musí potravní lipidy transportovat do buněk. Bez CLA se lipidy ukládají v tukové tkáni, místo aby se spálily a energie byla využita pro růst svalové hmoty.

Výzkum vlastností a využití konjugované kyseliny linolové nadále pokračuje a většinu publikací na toto téma je možné najít na následující webové adrese: http://www.wisc.edu/fri/clarefs.htm
Literatura: Booth R.G., Kon S.K., Dann W.J., Moor T. 1935. Biochem J., 29, 133 - 137

Snažíte se shodit přebytečná kila, případně zabránit jo-jo efektu diet? Cvičíte a potřebujete něco, co by Vám pomohlo pomoci s nabíráním svalové hmoty? Chcete se chránit proti volným radikálům, vzniku rakoviny nebo léčbu rakoviny podpořit? Chcete snížit hladinu cholesterolu, nebo zlepšit poměr HDL a LDL cholesterolu? Potřebujete snížit hladinu triglyceridů? Chcete se chránit proti osteoporóze, nebo se zbavit celulitidy? Potom by jste měli přemýšlet právě o CLA!
Uvědomuji si, že to vypadá trochu jako reklama na všelék. Všelék to rozhodně není, ale podle současných poznatků si CLA pozornost opravdu zaslouží.

CLA je jednou z esenciálních nenasycených mastných kyselin. Vyskytuje se hlavně v přírodních sýrech, mléce, masu (zejména v hovězím a jehněčím) a rostlinných olejích. Ve zvýšené koncentraci se vyskytuje především v tkáních přežvýkavců.

Již v třicátých letech minulého století zjistili Booth a kol., že krysy krmené letním kravským mlékem lépe rostly, a to i při zachování stejného množství a tučnosti. Později byla ve vzorcích letního mléka (důvodem je přirozené krmení na pastvě) prokázána vyšší koncentrace konjugované kyseliny linolové.

K zajímavým výsledkům došli i vědci z univerzity v jihopolské Vratislavi. Zajímalo je, proč se horalé dožívají vysokého věku. Odpověďí prý je právě CLA. Podle polských vědců je v tuku, který se získá z ovčího mléka, CLA vůbec nejvíce - přibližně 1,24 procent. Její obsah se přitom mění podle toho, co ovce žerou.
Badatelé zjistili, že pokud ovcím naordinují dietu a přidají do žrádla více olejnatých rostlin (jako jsou například semínka slunečnice nebo lnu), pak obsah CLA vzroste až na dvojnásobek.
Vratislavští vědci přemluvili ke spolupráci své kolegy z varšavského Institutu průmyslové chemie. Chemikům se podařilo najít způsob, jak z ovčího mléka získat co nejvíce CLA. Vědci pak vyzkoušeli, jak se látka chová v kontaktu s buňkami zasaženými rakovinou. Výsledek byl úžasný. Ve 100% případů se zastavilo rakovinové bujení.

CLA se v dnešní době používá zejména jako prostředek na hubnutí. Např. podle dlouholetých výzkumů odborníků z Lousiana State University v USA, má CLA tyto prokazatelné účinky:
tlumí potřebu přijímat nadměrné množství energie (mírní pocity hladu)
tlumí růst tělesné tukové tkáně
zvyšuje rychlost metabolismu a tlumí její pokles zejména v noci (zvyšuje energetický výdej)
zamezuje odbourávání svalové tkáně (katabolismus) v důsledku sníženého přívodu energie

Zdá se, že CLA by mohla být odpovědí na klasickou otázku, zda je možné tukové pneumatiky proměnit na svalovou hmotu. Ten efekt není extrémně rychlý (doporučuje se používání po dobu 3 měsíců), ale je prokazatelný. Dobrovolníci, kteří při pokusech dostávali CLA (obvykle v množství kolem 3-6g denně) zaznamenali významně větší úbytek tukové tkáně, snížení hladiny cholesterolu a triglyceridů, nárůst svalové hmoty - v porovnání s těmi, kteří dostávali placebo. Kromě toho u žen došlo k zlepšení, nebo dokonce k úplnému odstranění celulitidy.

Jak CLA funguje?
Tak to se vlastně ještě pořádně neví. Podle předního světového odborníka na výživu profesora Michaela W. Parizy funguje CLA jako bariéra, která brání tuku vstoupit do tukových buněk a tím preventivně působí proti jejich zvětšování. Tuk se na místo uložení v tukových buňkách přesune do buněk svalových, kde se spálí při produkci energie.
Preadipocyt (prázdná tuková buňka) se za určitých okolností plní tukem a vzniká z ní adipocyt. Fázi, kdy se buňka plní tukem, lze zablokovat užíváním právě CLA. Po CLA tedy přímo nehubneme, ale nepřibíráme tuk, což je zásadní právě při hubnoucích dietách, kdy je aktuální úbytek váhy obvykle spojen se ztrátou vody a svalů, přičemž obsah tuku v těle po dietě obvykle vzroste (jo-jo efekt).

Prozatímní zkušenosti ukazují, že CLA je ve funkci ochrany před opětovným nabíráním tuků účinnější než coby přímo jejich spalovač!

Zajímavá je i schopnost CLA potlačovat záněty (artrózy, ?tenisové lokty? atd.) , posilovat imunitní systém a potlačovat potravní alergie.

CLA funguje dokonce i bez doplňkové fyzické aktivity (cvičení), ale spolu s cvičením jsou výsledky pochopitelně efektnější.

Výčet dobrých vlastností CLA není u konce. Kromě již zmiňovaných se dále jedná např. o schopnost zefektivnit činnost inzulínu (ochrana před vznikem diabetu).

Velice zajímavá pro sportovce je i podpora růstu síly a svalové hmoty!

Obvykle doporučovaný denní příjem CLA je cca. 3g. Nezáleží příliš na tom, zda CLA užijete na lačno či spolu s jídlem, ale je lepší její denní příjem rozdělit na ráno a večer.
Výzkum vlastností a využití konjugované kyseliny linolové nadále pokračuje a většinu publikací na toto téma je možné najít na následující webové adrese: http://www.wisc.edu/fri/clarefs.htm.

Mnoho odkazů na téma CLA najdete též na adrese: http://www.qualitycounts.com/fpcla.html.




vyhledávání Fulltextové vyhledávání


kategorie Rubriky
doporučujeme Doporučujeme



emailový zpravodaj E-mailový zpravodaj

Zadejte svou adresu pro zasílání informací o nových článcích a zajímavých tipech na nákup.


Často hledáte Často hledáte
provozuje VIVANTIS a.s.
Najdete nás na Facebooku Prodámy.cz - internetový časopis pro ženy
Prodámy.cz - internetový časopis pro ženyProdámy.cz - internetový časopis pro ženy
prozdravi.czkrasa.czparfemy.czhodinky.czsperky.czvivantis.cz