Hlad

zpět

Žízeň a hlad patří nesporně k jedním z nejdůležitějších biologických potřeb, bez kterých bychom si život snad ani neuměli představit. Regulace hladu zahrnuje řadu stejných homeostatických mechanismů jako žízeň, avšak jedení je přece jen složitější než pití. Když máme žízeň, stačí nám prakticky jen voda. S jídlem je to však jinak.

Pro zachování zdraví potřebujeme přijímat řadu důležitých látek jako jsou například bílkoviny, cukry, tuky, minerály, proto si musíme vybírat jídla odpovídajícího složení. V tomto směru nám pomohla evoluce: naučila mozek, jak vybírat jídlo potřebného složení a vyhýbat se naopak jídlům, kterými bychom se mohli otrávit. Patří sem např. chuťové preference, s nimiž jsme se narodili. Mezi další mechanismy patří osvojování si pozitivního a naopak negativního vztahu ke specifickým jídlům.

Nejdůležitějším faktorem pozitivního vztahu k jídlu je příchuť, jež zahrnuje jak chuťový požitek, tak vůni. Lidé přicházejí na svět s určitými chuťovými preferencemi a averzemi. Dokonce už i malé děti reagují na sladkou chuť pohyby imitujícími mlaskání a jejich výraz tváře prozrazuje libé pocity. Na hořkou chuť naopak reagují odvrácením a špulením rtů na známku protestu. Výrobci potravin se naší přirozenou tendencí preferovat sladké živí a vyrábějí produkty vedoucí řadu lidí k přejídání. Proč jsou pro nás sladká jídla a sladké nápoje tak přitažlivé? Z hlediska evoluce byla sladká chuť pro naše předky ukazatelem, že konkrétní potrava obsahuje vysoké procento cukrů, tedy látku vhodnou k obživě. Přijímání velkého množství cukrů je výborným způsobem dodávání kalorií, které se v naší evoluční historii rozhodně nevyskytovaly v nadměrném množství. Podobně je to s naši averzí vůči hořké chuti. Hořké složky potravy v konkrétních rostlinách pro člověka znamenají zákaz požívání. Jinými slovy je hořká chuť znamením přítomnosti přírodního jedu.

Existuje ještě druhý způsob, jak si vytváříme vztah k jídlu. Zahrnuje učení a sociální učení. Jedním z těchto mechanismů jsou preference založené na sledování důsledků požití jídla o určité chuti. Zkušenost s těmito důsledky vede k postupnému vytvoření pozitivního vztahu ke konkrétní chuti. Někdy si vytváříme preference pro chutě, jež zprvu nevnímáme jako příjemné, např. alkohol nebo kofein. Je to tím, že se učíme propojovat chutě a důsledky požití jídla o dané chuti. Jinými slovy mohou pozitivní psychologické nebo fyziologické účinky alkoholu nebo kofeinu zapříčinit, že si k těmto jídlům vytvoříme pozitivní vztah, ačkoli nám zprvu nechutnala.

Funguje to i naopak. Pokud sníme dobré jídlo nebo vypijeme dobré pití a pak nám bude špatně, po druhé nám už ono jídlo nebo pití vůbec nemusí chutnat. Jídlo či pití se sice nezměnilo, ale my ano. Vytvořili jsme si k němu negativní asociace, které spájejí jídlo a jeho negativní zážitek po požití. Běžně k potlačení pocitu hladu výrazně přispívá roztažení stěn žaludku přijatou potravou, které eliminuje tzv. hladové kontrakce. Tyto informace jsou do centra přenášeny nervově, prostřednictvím bloudivého nervu. Voluminózní potrava, či ta, která v žaludku dále zvyšuje svůj objem, může přispívat k rychlejšímu dosažení pocitu sytosti. Totéž se dá říci o potravě zdržující se v žaludku delší dobu. Hlad je pocit, který vzniká, když hladina glykogenu v krvi poklesne pod určitou hranici. Organismus ve snaze opět doplnit potřebnou hladinu vykonává proces v podobě přijímání potravy. Řídícím orgánem ovládající hlad je část mozku zvaná hypothalamus.

Zdravý člověk může přežít okolo 50 dní bez příjmu potravy, ale samotný pocit hladu se dostavuje již po několika hodinách od posledního přijímání jídla. Rychlost objevení pocitu hladu je subjektivní záležitost, která závisí na jedinci.

Autor: Mgr. Michal Polakovič, zdroj: www.celostnimedicina.cz




vyhledávání Fulltextové vyhledávání


kategorie Rubriky
doporučujeme Doporučujeme



emailový zpravodaj E-mailový zpravodaj

Zadejte svou adresu pro zasílání informací o nových článcích a zajímavých tipech na nákup.


Často hledáte Často hledáte
provozuje VIVANTIS a.s.
Najdete nás na Facebooku Prodámy.cz - internetový časopis pro ženy
Prodámy.cz - internetový časopis pro ženyProdámy.cz - internetový časopis pro ženy
prozdravi.czkrasa.czparfemy.czhodinky.czsperky.czvivantis.cz