Jaký jste typ osobnosti?

zpět

Snaha zadělit lidi do kategorií podle určitých typů byla u psychologů od nepaměti. Je to vůbec možné, i když na druhé straně se říká, a hlásá to i soudobá psychologie, že "každý jsme jiný", každý jsme jedinečná osobnost?
Klára a Zdenka chodí na tanečný kurs, spojuje je tedy společný zájem, touha po vyjádření tancem, estetičnost pohybu, pohybová inteligence, schopnost umět zvládnout různé pohybové kreace. Avšak Klára pak jede domů učit se na zkoušku z algebry, protože děla "matfyz" a Zdenka se náhlí na španělštinu. V jedné vlastnosti jsou si téměř podobné, no v jiné už ne. A tak je to se všemi. V mnohém jsme si velice podobní, no v množství vlastností se lišíme v malé, větší či značné míře.
Německý psychiatr Kretschmer přišel se zajímavou myšlenkou a to, že stavba těla je nějakým způsobem spjata s našim charakterem. Dnes však už víme, že to ne zcela tak platí. Rozdělil lidi do třech skupin: hubených, tlustých a atletických.
1. Astenický typ je hubený, vyznačuje se protaženým vzrůstem, úzkými rameny a boky, dlouhými horními i dolními končetinami, skrovnou muskulaturou. Vyznačují se hubeností, jsou vytáhlí, celkově subtilní. Osobnostně jsou to lidé uzavřeni, s nimiž můžeme žít deset let a nemohli bychom s jistotou říct, že je známe, jsou uzavřeni, introvertní, mají intenzivní vnitřní život, jsou spíše nepraktičtí, citliví, no zároveň chladní, často podivínští.
2. Druhým typem je pyknik. Vyznačuje se sklonem k tloušťce, má široký obličej, masivní krátký krk, krátké horní a dolní končetiny, bříško. Kretschmer je opisuje jako veselé, živé nebo na druhé straně těžkopádné osobnosti. Můžou být buď veselí, čilí, společensky založení, nebo zádumčiví a těžkopádní. Milují požitek a pohodlí, žijí realisticky, spíše v přítomnosti, jsou to lidé otevření.
3. Atletik se vyznačuje širokými rameny, svaly, štíhlostí. Jsou to lidé rozvážní, méně citliví a převážně flegmatičtí, nevyznačují se silnou vůlí. Jsou družní, v afektech u nich často dochází k tzv. explozivní zuřivosti.

Už na základě těchto charakteristik vidíme, že ne zcela platí. Jako je tomu u všech "škatulkování", ne každého můžeme zařadit do stejné zásuvky. Jiným dělením je typologie podle hodnotových orientací.
TEORETICKY založený člověk je zaměřen na hledání pravdy, hodnotou je pro něj poznání. Celé hodiny vydrží číst pro jiné nezajímavou knihu, radost mu spraví sleva v knihkupectví.
EKONOMICKÝ typ je zaměřen na materiální věci, hodnotou je pro něj užitečnost. Ne vždy musí jít o skrblíka, naopak, často chce dobře zabezpečit rodinu a zajistit pro sebe i blízké dobrý život.
ESTETICKÝ člověk žije ve světě harmonie, hodnotou pro něj je hledání krásy, rád se obklopuje hezkými věci. Někdy zdánlivá povrchnost může znamenat potřebu zabezpečit pro sebe a rodinu hezké bydlení, potřebu pořádku, vždy čisté a moderní oblečení, vždy kráčet s dobou, co se týká módy.
SOCIÁLNÍ typ je zaměřen na konání dobra, hodnotou pro něj je láska. Takovýto člověk se zajímá o potřeby druhých, nejdřív opatří děti, manžela, uvaří, opere a spát chodí s klidním svědomím dobře vykonané práce ve smyslu péče.
POLITICKÝ typ se zajímá o ovládání druhých a hodnoto pro něj je moc. Ne vždycky musí jít o despotu, často jsou to hlavy rodiny, které mají vše pod palcem, rodinní příslušníci jsou u nich na telefonu v předvolbách, aby je mohli rychle vyvolat a vědět, co dělají, mít kontrolu nad věcmi. Často takovýmto způsobem jen chtějí, aby vše dobře fungovalo a rodina byla dobře zabezpečená během jejich "vlády".

Tak co, našli jste se v některých z těchto osobnostních typologií? Jestli ne, nezoufejte. Drtivá většina lidí nespadá stoprocentně do určitého typu. Často jde o "z každého rožku trošku" s tím, že vždy jistá vlastnost převládá. Důležitější je, jak tyto vlastnosti využíváme v běžném životě a ve vztazích s ostatními. Vždyť nakonec, jde nám o to samé, být šťastný s těmi, kterých máme kolem sebe...

Zdroj: Nekonečný, M.: Psychologie osobnosti

Mgr. Michal Polakovič




vyhledávání Fulltextové vyhledávání


kategorie Rubriky
doporučujeme Doporučujeme



emailový zpravodaj E-mailový zpravodaj

Zadejte svou adresu pro zasílání informací o nových článcích a zajímavých tipech na nákup.


Často hledáte Často hledáte
provozuje VIVANTIS a.s.
Najdete nás na Facebooku Prodámy.cz - internetový časopis pro ženy
Prodámy.cz - internetový časopis pro ženyProdámy.cz - internetový časopis pro ženy
prozdravi.czkrasa.czparfemy.czhodinky.czsperky.czvivantis.cz