Květák pro naše zdraví

zpět

Oblíbenou zeleninou, která je na našem trhu k dostání celoročně, je květák. Květák patří mezi košťálovou zeleninu, má dužnatou květovou hlávku. Na rozdíl od brokolice, která se sklízí celou sezónu, se rostlina po odříznutí hlávky likviduje.

Květák pochází ze Středního Východu, kde se tato rostlina pěstovala již v období před naším letopočtem. Odtud se rozšířila do Itálie a do střední Evropy. U nás se květák pěstuje od 18. století, daří se mu zejména v úrodných nížinách Polabí a jižní Moravy.

Květák ve 100 gramech obsahuje pouze 25 kalorií, obsahuje minimální množství tuku a proto je vhodnou potravinou při redukční dietě. Přes svůj vysoký obsah vody se v květáku nachází množství důležitých biolátek. Jedná se o téměř všechny vitamíny, hlavně vitamín C. Porce syrového květáku nám dodá denní dávku tohoto vitamínu. Povařením se obsah vitamínu C sníží asi o polovinu.

Vysoký obsah kyseliny listové s vitamínem B12 je důležitý pro růst buněk a krvetvorbu.
Vitamín B5 podporuje tvorbu kortizolu, z kterého se dále vyrábí kortizon, látka tlumící zánětlivé reakce. Vitamín B 5 se ničí nadměrným používáním citronu, nebo octa. Květák obsahuje velké množství stopových prvků jako je draslík, měď, zinek, fluor, jód, a kyselinu nikotinovou. Důležitou látkou je sulforan, který působí preventivně při vzniku nádorů.

Biolátky v květáku pomáhají při urologických problémech, odvodňují organismus a podporují hubnutí. Mají příznivé účinky na snižování krevního tlaku, podporují krvetvorbu, pomáhají při tvorbě kvalitní střevní sliznice a snižují riziko onemocnění tlustého střeva.

Při koupi květáku dbáme, aby měl pevnou bílou hlávku bez otlaků, listy by neměly být zvadlé. Pokud čerstvý květák uchováváme v mikrotenovém sáčku v lednici, vydrží až 10 dní.

Květák konzumujeme syrový, nebo jej upravujeme vařením ve vodě, nebo v páře, dušením, či smažením. Květák vaříme krátce a v odkryté nádobě, aby se pod pokličkou nehromadily zapáchající sirné složky, které by mohly mít vliv na chuť květáku. Květák sterilujeme ve slaném nálevu, předvařený květák můžeme mrazit. Květák solíme a kořeníme muškátovým květem.

Asi nejoblíbenější pochoutkou je květák smažený, obalený v trojobalu. Před přípravou jednotlivé hlavičky blanžírujeme ? spaříme vroucí vodou. Tato zdravá zelenina se dá upravovat na spoustu způsobů. Je jen na vás, jaký si vyberete.

Autor: Lenka Heroldová




vyhledávání Fulltextové vyhledávání


kategorie Rubriky
doporučujeme Doporučujeme



emailový zpravodaj E-mailový zpravodaj

Zadejte svou adresu pro zasílání informací o nových článcích a zajímavých tipech na nákup.


Často hledáte Často hledáte
provozuje VIVANTIS a.s.
Najdete nás na Facebooku Prodámy.cz - internetový časopis pro ženy
Prodámy.cz - internetový časopis pro ženyProdámy.cz - internetový časopis pro ženy
prozdravi.czkrasa.czparfemy.czhodinky.czsperky.czvivantis.cz