Maso v dětské výživě

zpět

Maso poskytuje dětem plnohodnotné bílkoviny, které jsou složením podobné bílkovinám lidského organismu. Proto je může tělo snadno využít. Jedná se hlavně o nezbytné aminokyseliny, které se v mase vyskytují v celém spektru ve vyvážené koncentraci. Vegetariánství či veganství u dětí není vůbec vhodné, ba naopak jim může velmi uškodit ve vývoji. Výjimku tvoří různé druhy diet, například děti s alergiemi, kožními nemocemi a pohybovými problémy by neměly konzumovat vůbec hovězí maso a veškeré vývary z masa. Děti s různými typy rakoviny by měly mít dietu úplně bez masa. Uzeniny by neměly jíst děti vůbec, platí to i pro tzv. Dietní šunku.

Maso organismus zásobuje mnohými potřebnými minerálními látkami ( fosfor, draslík, měď, mangan ) a také jsou v něm významně zastoupeny některé vitamíny ( A, skupina B, D a další ).
Ale nic není bez škodlivin, tak i maso obsahuje mnoho cholesterolu a i toxických látek rozpustných v tucích ( PCB, těžké kovy ). Proto je nejlepší formou bio-maso, ve kterém by měly být toxické látky zastoupeny minimálně.

Rozdělení mas:

Drůbež:

význam drůbežího masa pro výživu dětí je dán velmi výhodnou skladbou základních živin. Kuřata, krůty a slepice se považují za drůbež s bílým masem. Kachny a husy za drůbež s masem tmavým. Pro děti je vhodnější maso bílé. Bílkoviny bílého masa obsahují všechny esenciální aminokyseliny ve vzájemně výhodném poměru. Tento poměr je důležitý z hlediska využitelnosti bílkovin v lidském organismu. Bílkoviny kuřecího masa mají nejvyšší využitelnost ze všech druhů mas. Význam těchto bílkovinných zdrojů pro děti je veliký. Jsou důležité pro jejich růst a vývoj, pro správnou funkci imunitního systému i pro upevňování a udržování aktivních svalů a dalších tkání. Dále má drůbeží bílé maso nízký obsah tuků. Z vitamínů obsahuje drůbeží maso vitamíny skupiny B, zejména B6 a Niacin. Z minerálních látek je bohaté především na draslík a fosfor. Významný je i obsah železa a hořčíku. Je důležité je ale vhodně tepelně upravit.

Ryby:

rybí maso je nutričně velmi cenné, a přesto jsou ryby stále na okraji zájmu našich hospodyněk. Děti bychom měli od mala zvykat na pravidelnou konzumaci ryb. Bílkoviny rybího masa obsahují esenciální aminokyseliny ve vyváženém a velmi příznivém poměru. Rybí tuky obsahují příznivé polyenové mastné kyseliny, vysoký obsah je zejména v mořských rybách. Tento tuk významně přispívá ke snížení rizika vzniku a rozvoje srdečně-cévních onemocnění. Konzumace ryb musí být však pravidelná. Z minerálních látek nám ryby dodávají vápník, fosfor, síru a mořské-jód. Sardinky obsahují velké množství vápníku. Ryby jsou také významným zdrojem vitaminu A a D a skupiny B.

Králičí maso:

maso domácího králíka patří mezi typicky bílé. Poskytuje plnohodnotné bílkoviny. Z minerálních látek obsahuje vápník, fosfor, železo. Z vitamínů jsou to skupina B a PP. Králičí maso je dietní, velmi dobře stravitelné, tudíž pro děti ideální.

Vepřové maso:

vepřové maso obsahuje hodně tuků. Má sice taky dobré zastoupení minerálů i vitamínů, ale už by ho děti měly konzumovat v menší míře, a to výhradně libové ( zbavené tučných částí ).

Hovězí maso:

je typ masa, který obsahuje 35 procent zcela nevhodných věcí pro náš organismus. Proto by ho děti měly konzumovat opravdu v malém množství.

Zvěřina:

maso ze zvěřiny je chutné a šťavnaté a neobsahuje moc tuku. Takže je taky velmi vhodné na dětský jídelníček.

Autor: Simona Grygárková, Dis.; čerpala jsem z kuchařky p. Momčilové a svých zkušeností.




vyhledávání Fulltextové vyhledávání


kategorie Rubriky
doporučujeme Doporučujeme



emailový zpravodaj E-mailový zpravodaj

Zadejte svou adresu pro zasílání informací o nových článcích a zajímavých tipech na nákup.


Často hledáte Často hledáte
provozuje VIVANTIS a.s.
Najdete nás na Facebooku Prodámy.cz - internetový časopis pro ženy
Prodámy.cz - internetový časopis pro ženyProdámy.cz - internetový časopis pro ženy
prozdravi.czkrasa.czparfemy.czhodinky.czsperky.czvivantis.cz