Mezinárodní den spánku 21.3.2009

zpět

Spánek od pradávna fascinuje vědce, filozofy i spisovatele svou tajemností – velmi často byl považován za jev velmi blízký smrti. Přesto z přísloví, rčení i ostatních útvarů lidové slovesnosti je patrné, jak moc si vždy lidé klidného spánku vážili. Stačí si vzpomenout na správnou odpověď na hádanku, co je na světe nejsladší. I když je dnes spánková medicína celým jedním oborem lékařství, spánek si do značné míry své tajemství uchovává. Ani největší vědecké kapacity nepůsobí přesvědčivě, když mají vysvětlit, co to vlastně spánek je a co se při něm v mozku děje. Je však jisté, že zdravý spánek je čím dál vzácnější. Stres, nepravidelná pracovní doba, neustálý proud nejrůznějších podnětů, časté cestování, stoupající nároky na výkonnost - to vše přispívá k tomu, že přibývá lidí, kteří se hodiny a hodiny převalují na lůžku, aniž by si skutečně odpočinuli. Už jedno staré egyptské přísloví říká, že nejhorší je být v posteli a nespat a toužit po někom, kdo nepřijde. Odhaduje se, že závažná chronická nespavost postihuje 10 až 15 procent populace. Nejde přitom jen o probdělé noci a následnou denní ospalost a nevýkonnost. Nespavost má své závažné důsledky pro celkové zdraví organismu. Dosud používaná hypnotika přitom jednoduché řešení nenabízejí – až příliš často taková terapie připomíná pověstné vytloukání klínu klínem.
Léčba poruch spánku, která vede ke skutečnému cíli, je náročná na čas i úsilí jak lékaře tak pacienta. Ve hře je celá řada faktorů, a někdy není snadné odlišit, co je příčina a co následek. Pro kvalitní spánek je klíčové zachování přirozeného rytmu spánku a bdění. K tomu je nezbytná správná synchronizace vnitřních hodin organismu s vnějším prostředím. Velmi účinným synchronizátorem biologických rytmů je melatonin, látka tělu vlastní, která se tvoří v šišince. Vylučování melatonimu je silně závislé na střídání světla a tmy. Nejvíce se ho tvoří při minimálním osvitu. Schopnost jeho tvorby se ale s narůstajícím věkem postupně snižuje. I to je jeden z důvodů, proč jsou poruchy spánku u seniorů častější. Úprava hladin melatoninu pak na podkladě klinických studií vede u těchto osob k optimalizaci spánkového schématu a ke zvýšené kvalitě spánku.
Odbornou péči bohužel vyhledává jen menší část z těch, kteří nespavostí trpí. Jednou z otázek, které by měl pacient lékaři v této souvislosti položit je to, co by bylo možné udělat pro posílení fyziologického rytmu aktivity a odpočinku.

Oslavte s námi mezinárodní den spánku 21.3. i vy a osvojte si zásady dobrého spánku.

Více na www.dobry-spanek.cz




vyhledávání Fulltextové vyhledávání


kategorie Rubriky
doporučujeme Doporučujeme



emailový zpravodaj E-mailový zpravodaj

Zadejte svou adresu pro zasílání informací o nových článcích a zajímavých tipech na nákup.


Často hledáte Často hledáte
provozuje VIVANTIS a.s.
Najdete nás na Facebooku Prodámy.cz - internetový časopis pro ženy
Prodámy.cz - internetový časopis pro ženyProdámy.cz - internetový časopis pro ženy
prozdravi.czkrasa.czparfemy.czhodinky.czsperky.czvivantis.cz