Minerálky jsou zdravé, ale nesmí se to s nimi přehánět!

zpět

Naše tělo potřebuje neustálý přísun tekutin, jinak se cítíme unavení, protože pro dobrý tělesný a psychický stav a dokonce i pro dobrý vzhled, je nezbytné pít hodně tekutin. Řada odborníků doporučuje pít denně nejméně osm sklenic vody. Lékaři také ale říkají, že minerálek by člověk neměl vypít více než půl až litr denně. A i když je pijeme tak máme pít jen ty s nízkým obsahem minerálů.

Voda jako taková je nezbytná pro transport živin v našem těle a pro odstraňování nežádoucích zplodin, pro regulaci teploty těla a správnou funkci kloubů. Jako jedna z možností doplňování tekutin jsou právě minerální vody. Traduje se, že jsou zdravé pro svůj vysoký obsah různých minerálů. Ale ne všechny minerály jsou pro nás vhodné v tak vysokém množství, jaké se nám může do organismu dostat při neustálém popíjení minerálek. Je proto důležité sledovat jejich obsah, který je uveden na lahvi s minerálkou – ten se u různých druhů minerálních vod liší. Každá z nich navíc obsahuje různé minerály v různých poměrech.

Některé minerály se musí přijímat v určitém vzájemném poměru, který zaručuje jejich správné vstřebávání v lidském organismu. Například jde o kombinaci hořčíku (Mg) s vápníkem (Ca), jejichž poměr by měl být 1:2, nebo sodíku (Na) s draslíkem (K) 2:1 až 3:1. Pokud je nevhodný poměr hořčíku a vápníku, může při dlouhodobém pití takové minerálky dojít v organismu ke špatnému vstřebávání vápníku. Příliš vysoký obsah vápníku oproti hořčíku zase může zvyšovat riziko rakoviny žaludku. Nadměrný obsah sodíku pak není vhodný pro lidi s nemocemi srdce a cév. Méně draslíku oproti sodíku zvyšuje se riziko vzniku vysokého krevního tlaku.

U vhodného množství spotřeby minerálních vod záleží tedy také na našem zdravotním stavu. Vyhnout minerálkám se mají podle lékařů zejména lidé s vysokým krevním tlakem, onemocněním srdce, jater a ledvin. Naopak minerální vody s vyšším podílem minerálů mohou být vhodné pro ženy v menopauze, které jsou ohroženy osteoporózou z nedostatku vápníku. Měly by volit minerálku nejen s dostatkem vápníku, ale i hořčíku, který jeho vstřebávání výrazně ovlivňuje. Naznamená to ale, že by měly pít jen minerálky. I v tomto případě je musí kombinovat i s jinými tekutinami. Z nich je nejlepší běžná voda, která minimální množstvím minerálů také obsahuje. Doplnit ji můžeme stoprocentními nedoslazovanými ovocnými či zeleninovými šťávami či ovocným čajem. Naopak k doplňování tekutin není vhodná káva, nápoje s kofeinem a alkohol, protože organismus odvodňují. Slazené limonády zase mají vysoký obsah cukru. Zbytečné je také kupovat limonády doslazované umělými sladidly, která mají zbytečná barviva a další "éčka", chceme-li se vyhnout chemii, chuť vody lze vylepšit ovocnou šťávou – trochou citrónu nebo pomeranče či grepu.

Tekutiny je vhodné přijímat během celého dne v menších dávkách. Měli bychom předejít pocitu žízně, který je prvním příznakem nedostatku tekutin v organismu. Někteří lidé pocit žízně ale skoro vůbec ani neznají, proto si musí množství tekutin přijímaných během dne hlídat. Přestože za běžných podmínek má dospělý člověk vypít dva až tři litry tekutin, při vyšším výdeji energie a pocení (při nemoci, zvýšené námaze nebo v horku) je třeba množství nápojů zvýšit.

Co se týče ještě minerálních vod, minerály rozpuštěné ve vodě jsou pro lidský organismus dobře vstřebatelné, lépe než různé potravinové doplňky s minerálními látkami, které jsou na trhu. Optimální obsah minerálů má podle odborníků minerálka Korunní a Mattoni.

Víte, kolik minerálů mají jednotlivé minerální vody a jaký příjem doporučuje Státní zdravotní ústav?

minerálka


Zdroj: www.moda.cz




vyhledávání Fulltextové vyhledávání


kategorie Rubriky
doporučujeme Doporučujeme



emailový zpravodaj E-mailový zpravodaj

Zadejte svou adresu pro zasílání informací o nových článcích a zajímavých tipech na nákup.


Často hledáte Často hledáte
provozuje VIVANTIS a.s.
Najdete nás na Facebooku Prodámy.cz - internetový časopis pro ženy
Prodámy.cz - internetový časopis pro ženyProdámy.cz - internetový časopis pro ženy
prozdravi.czkrasa.czparfemy.czhodinky.czsperky.czvivantis.cz