Nadváha a "tekutá" dieta - vlastní zkušenosti

zpět

O nadváze bylo napsáno již mnoho knih, článků a nejrůznějších doporučení. Takže se zaměřím jen na pár poznámek, co považuji za pragmatické a přínosné z hlediska poněkud jiného pohledu na tuto problematiku.

Jojo-efekt
Někdy mi připadá, že z těchto slov stalo nové zaklínadlo a častá výmluva obézních ve smyslu: "Já už jsem se tolikrát snažila zhubnout - a skutečně jsem i několikrát úspěšně zhubla = ale pak jsem kila zase nabrala zpátky = to víte, paní, ten nešťastný JOJO-EFEKT .......".

Drahé boubelky, nesnažte se takto vymlouvat a obelhávat samy sebe! Jojo- efekt = to jste Vy samy a Vaše neutuchající radost z dobrého jídla. Jojo-efekt je jen Vaše střídání "normálního stravování" s obdobím diet = jíte-nejíte-jíte-nejíte.

Teprve až pochopíte,
•že potraviny se staly - pro svoji svůdnost, lahodnost (a nadbytek na trhu) v podstatě nebezpečnou záležitostí

•že trvalý úspěch redukční diety bohužel znamená DOŽIVOTNĚ NEJÍST TAK, JAK JSEM BYLA DOSUD ZVYKLÁ, pak teprve máte vyhráno.
Jenže právě v tom je skrytý velký psychologický problém, který si vědomě nepřiznáte, ale EGO ve Vašem Podvědomí jej vnímá naopak velmi intenzivně. Je to velice "nepříjemný příkaz" - a pro naše lidské slabosti nepřijatelný = UŽ NIKDY!!!

= Už nikdy se "pořádně" nenajíst! = V této podvědomé nepřijatelnosti je základní problém onoho slavného jojo-efektu. Stejně tak je pro většinu lidí nepřijatelným řešením poručit si (a následně se i poslechnout), že

•už nikdy si nezapálím ...
•už nikdy se nebudu rozčilovat nad zbytečnostmi
•už nikdy nebudu utrácet svoji Životní Energii žádnými pomíjivými nicotnostmi ...
Ale to už by bylo zase jiné povídání ....

Mé vlastní zkušenosti s udržováním váhy.
Moje snaha udržet si štíhlou linii z dob mládí narážela z hlediska nejčastěji doporučovaných zásad hned na dvě omezení.

•Jednak jsem velkou část svého života trpěl na žaludeční potíže (dříve neurotik - nyní senzibil), takže se svým citlivým žaludkem si žádné večerní hladovění dovolit nemohu. Cestou pokusů a omylů jsem se přesvědčil, že jít spát bez s prázdným žaludkem bez nějaké druhé večeře mnohdy znamenalo marně se snažit usnout s bolestmi žaludku, pak stejně nakonec vstát a „"vybílit ledničku".

•Za druhé - moje kolena a kyčle nemají od mládí příliš pevnou kloubní chrupavku a proto nezvládají jakýkoliv nadbytek pohybu a kloubními bolestmi z přetížení mi to umí dát náležitě najevo. Takže další nejčastěji obecně doporučovaný postup - hodně pohybu - u mne nepřipadá v úvahu, pokud nechci mít artrózu nosných kloubů.

Navíc jsem z rodiny, v níž původně štíhlí mladí lidé nabírají v proběhu života mnoho kilogramů navíc. Dříve jsem mohl jíst podle libosti a moje váha při výšce dnešních 175 cm nepřekročila 72 kg. Zhruba po 40. roku života začaly fungovat rodové podobnosti a moje tělo začalo nabírat kilogramy. Zareagoval jsem sice včas, takže i když je mi dnes - v době psaní tohoto článku - o dalších šestnáct roků více, stále držím váhu kolem 75 kg. Bohužel za tu cenu, že s přibývajícím věkem musím jíst stále méně a méně. A to je asi jeden z problému, který si většina jiných lidí neuvědomuje, že s přibývajícím věkem nám k životu stačí z potravin přijímat stále méně a méně energie.

Tuto situaci osobně řeším (kromě jiných fíglů) především takzvanou "tekutou dietou", což jednoduše znamená pít dostatek těch tekutin, které zahánějí hlad a kterými lze některá jídla během dne nahradit. Nadarmo se v Česku neříká, že "hlad je převlečená žízeň". Jakmile vhodnými tekutinami skutečně NAHRADÍTE nějaké jídlo, nemusíte se pak trápit tím, zda je tato tekutina nízkokalorická nebo nikoliv - takhle mi k oddalování vzniku hladu pomáhá například slazená minerálka. Čtěte prosím přesně = v oddalování vzniku hladu = nikoliv v situaci, kdy už by se dostavil opravdu velký hlad.

Pokud mi obézní dámy na svoji omluvu říkají: "Já se pane doktore tak snažím – polévky nejím, piji neslazenou minerálku, ani kávu nesladím, a stejně to není nic platné", … tak na to jim s úsměvem odpovídám: a vidíte paní, já to dělám přesně opačně – jím hodně polévek a hodně slazených minerálek, a také nealkoholické pivo a plnotučné zakysané mléko – JENŽE VŠECHNY TY "ZAKÁZANÉ" KALORICKÉ TEKUTINY KONZUMUJI MÍSTO JÍDLA!!

"Tekutá dieta" je nenásilná – žaludek netrpí naprázdno. Tekutiny si musí každý zvolit podle svých vlastních zkušeností. Je to opravdu velice individuální: mně stačí dvě postupně vypitá nealko piva místo obědu – a někdo jiný má po pivu ukrutný hlad. Prostě každý by si měl najít (pokusem a omylem) své vlastní tekutiny, které mu budou vyhovovat v rámci "tekuté diety". Ono je totiž náramně užitečné naučit se naslouchat hlasu svého těla

Zdroj: www.celostnimedicina.cz




vyhledávání Fulltextové vyhledávání


kategorie Rubriky
doporučujeme Doporučujeme



provozuje VIVANTIS a.s.
Najdete nás na Facebooku Prodámy.cz - internetový časopis pro ženy
Prodámy.cz - internetový časopis pro ženyProdámy.cz - internetový časopis pro ženy
prozdravi.czkrasa.czparfemy.czhodinky.czsperky.czvivantis.cz