Neignorujte vánoční stres

zpět

Mnoho lidí trpí stresem z Vánoc, i když si to neuvědomují.

Podle psychologů jsou Vánoční svátky časem značné zodpovědnosti a výrazných změn během dne, které jsou prožívány jinak než běžný den v roce. V rámci zdravotních důsledků stresu, lidé, kteří prožívají tenzi z blížících se Vánoc již týdny předem, trpí výrazně zhoršením imunitního systému a jsou náchylnější k chřipkovým onemocněním a nachlazením, k čemu značně přispívá i typ počasí vzhledem k roční době a zvýšený kontakt s velkým množstvím lidí v rámci předvánočních nákupů a přeplněné hromadní dopravy a obchodů, kde se virózy šíří rychleji. Rovněž zvýšená spotřeba tučných jídel, méně pohybu během svátků, možné stresové situace mezi členy rodiny můžou skutečně vybírat svojí daň na vašem zdraví.

Existují určité návody, jak se vyhnout přemíře stresu během Vánoc:
- připravte si dopředu plán, jak minimalizovat tlak, kteří přichází s nakupováním, financováním Vánoc, pečením apod. Taky je dobré se předem připravit na stres, který s tímto vším přijde, umět ho rozpoznat. Když se objeví, pomáhá kontakt s nejbližšími, s kterými si o tom můžete promluvit, rozebrat situaci, případně se domluvit a zmírnit zátěž přerozdělením úkolů, poskytnout si vzájemnou oporu.
- pokuste se nebrat věci příliš vážně. Lidé mají často pocit, že když nebude vše dokonalé, tak se zhroutí svět, nebo že nedokonalá organizace znamená "mít málo rád", "Musím sehnat výjimečný dárek, výjimečný balící papír, protože když ne, tak jak to přece bude vypadat?!" - Takovéto zkreslené myšlení je úplně nesprávné, poněvadž je důležitý vztah mezi blízkými, a když je vřelý a láskyplný, tak o dokonalost organizace Vánoc tedy nejde. Důležitý je náš vztah k blízkým.
- pomáhají relaxační techniky, nácvik hlubokého dýchání.
- při každém nákupu si stanovte finanční limity, které nepřekročíte (např. obnos, který vyčleníte na dárky, na jídlo, pečení atd.)
- nechte si taky nějaký čas sami pro sebe, nezapomínejte oddychovat. Nesnažte se robit všechno, pokud to jde, rozdělte si úkoly (mezi jednotlivých členů rodiny, nebo pokud to nejde, tak alespoň si jej rozdělte sami tak, aby jste mezi nimi měli čas na oddech a pookřání.
- nedělejte si příliš velká očekávání. Čím je větší očekávání, tím se naplňuje a realizuje hůř.
- nezapomínejte se usmívat. I když to ne vždy je možné, pomáhá to však při zachovávání vyrovnané nálady a stres a deprese nás hůře ovládnou. Úsměv totiž aktivuje příslušná mozková centra přes lícní svaly a svaly v kůži, které inervují nervová zakončení napojené na centrální nervový systém. Ten pak stimuluje k vylučování hormonu serotonínu, který pozitivně ovlivňuje naši náladu.
- naplánujte si, co kdy chcete anebo musíte vybavit. Co je třeba udělat dnes, co do týdne. Denní plán nepřekračujte.
A jedna poslední rada na závěr: Nezapomínejte se bavit. Vánoce již dávno nejsou dny pohody, lásky a oddechu. Jakýmsi způsobem se změnily na období stresu, nahánění, vypjatých situací mezi blízkými, které však pramení z nervozity a zátěže. Je třeba si to uvědomit a přelomit tento bludný kruh: "Jedou Vánoce, proto jsme ve stresu - Jsme ve stresu, poněvadž jedou Vánoce" Zahrňte tedy opět dobrou náladu do svého každodenního předvánočního plánu.

Autor: Mgr. Michal Polakovič




vyhledávání Fulltextové vyhledávání


kategorie Rubriky
doporučujeme Doporučujeme



emailový zpravodaj E-mailový zpravodaj

Zadejte svou adresu pro zasílání informací o nových článcích a zajímavých tipech na nákup.


Často hledáte Často hledáte
provozuje VIVANTIS a.s.
Najdete nás na Facebooku Prodámy.cz - internetový časopis pro ženy
Prodámy.cz - internetový časopis pro ženyProdámy.cz - internetový časopis pro ženy
prozdravi.czkrasa.czparfemy.czhodinky.czsperky.czvivantis.cz