Osteoporóza

zpět

Osteoporóze se lidově říká řídnutí nebo též řešetlení kostí, které se vyznačuje úbytkem pevných minerálních struktur hlavně v dlouhých kostech a návazně potížemi v pohybovém kostním aparátu. Pravým důvodem je nedostatečný výroba pohlavního hormonu (estrogenu) a dále nadměrné vylučování vápníku z kostí a špatné uplatnění vitaminu D v metabolismu vápníku. Toto onemocnění je v poslední době dosti diskutovaným problémem.

Ostereopóza je strašákem zejména pro ženy v klimakteriu, ale v dnešní době není nic neobvyklého když se vyskytne u žen ve věkovém rozmezí 25 - 30 let. Je to způsobeno hlavně užíváním hormonálních přípravků, jenž oslabují žlázy s vnitřní sekrecí - nejvíce nadledvinky.

Bez 206 kostí našeho těla bychom vůbec nebyli schopni vykonávat fyzickou aktivitu či chránit naše vnitřní orgány před poškozením. Přestože jsou kosti na povrchu tvrdé, uvnitř jsou velmi pórezní. V těle jsou tři typy kostí: krátké kosti - obratle, sezamské kosti - umístěné ve šlachách, dlouhé kosti - v nohou a pažích. Kostní tkáň se skládá z maličkých krystalů sloučeniny vápníku a fosforu, které jsou uspořádány společně s vlákny bílkoviny kolagenu. Vápník dodává kostem tvrdost a sílu, kolagen hlavně pružnost. Dále kosti obsahují ještě hořčík, draslík, sodík, fluór a řadu dalších stopových prvků.

Miligramy vápníku denně:

Děti:
od narození do 1 roku: 360
od 1 do 10 let: 540
od 11 do 18 let: 1200

Ženy:
v produktivním věku: 1000
léčené hormonami: 1200
po přechodu: 1500
těhotné či kojící: 2200

Málo z nás si uvědomuje, že k zachování kostí závisí podobně jako u svalů na správné výživě s dostatkem cenných látek, ale i na fyzické aktivitě. Pokud dlouhou dobu nevykonáváme žádnou tělesnou aktivitu a pohyb netahá na kosti a netlačí na ně, naše tělo začne ztrácet kostní hmotu. Proto je pro zachování zdraví třeba udržovat sílu kostí také pravidelným pohybem. Udržování kostní hmoty je obzvláště důležité pro ženy, které jsou náchylnější ke ztrátám velkého množství kostní hmoty, k němuž dochází dlouhodobě. Toto ubývání u nich začíná zhruba mezi 25 - 40 rokem věku. Ženy jsou velmi náchylné k osteoporóze, jenž oslabuje kosti natolik, že následně může docházet k opakovaným zlomeninám a kompresím.

Pro zvládnutí této choroby je nezbytná kvalitní výživa s těmito zásadami: Na minimum omezíme příjem kravského mléka, nahradíme jej například kozím nebo rostlinnými sójové(maximálně 2 x týdně), rýžové, ovesné. Dále vynecháme uzeniny i šunku a hovězí maso i tučné vepřové. Můžeme konzumovat libové vepřové, drůbež, králíka, ryby a zvěřinu. Z rostlinných olejů používáme olivový. Vypustíme kouření, kávu (nahradíme meltou či špaldovou) a alkohol. Omezíme konzumaci bílé mouky(nahradíme ji celozrnnou pšeničnou nebo špaldovou), bílého cukru (nahradíme tmavým třtinovým, medem , agáve či javorovým sirupem, slady). Naopak zvýšíme příjem ovoce a zeleniny (i luštěnin) a čerstvých natí ze zeleniny.

Potřebné minerály a vitaminy si dále doplníme užíváním melasy. Koupíme je ji v prodejnách se zdravou výživou. Užíváme ji pravidelně 3x denně 1 čajovou lžičku, kterou zapijeme sklenicí vody. Dále bychom měli užívat rostlinné oleje - dýňový, lněný a mandlový. Užíváme po 1 čajové lžičce denně a střídáme je ob dny (například pondělí dýňový, úterý lněný, středa mandlový, čtvrtek dýňový a tak dále). Pokud má někdo již pokročilé stádium onemocnění měl by uživat všechny tři denně.

Přírodní hormony získáme například v včelí mateří kašičce. Vhodnou alternativou jsou bylinné tinktury pro tyto účely jsou vhodné z lékořice, jeřábu ptačího, rohovníku, estragonu.

Více informací o prevenci a případné léčbě ZDE

Autor: Simona Grygárková, Dis.




vyhledávání Fulltextové vyhledávání


kategorie Rubriky
doporučujeme Doporučujeme



emailový zpravodaj E-mailový zpravodaj

Zadejte svou adresu pro zasílání informací o nových článcích a zajímavých tipech na nákup.


Často hledáte Často hledáte
provozuje VIVANTIS a.s.
Najdete nás na Facebooku Prodámy.cz - internetový časopis pro ženy
Prodámy.cz - internetový časopis pro ženyProdámy.cz - internetový časopis pro ženy
prozdravi.czkrasa.czparfemy.czhodinky.czsperky.czvivantis.cz