Přebujelé putování

zpět

Velké putování Vlase a Brady vzniklo v divadle Minor podle autorského komiksu Františka Skály a jeho pozdějších návrhů k nerealizovanému animovanému filmu. Skála se podílel i na výpravě k inscenaci, kterou režírovala Apolena Vynohradnyková.

Skálova bedlivá supervize inscenaci paradoxně spíše uškodila. Výprava je tak přebujelá, že se v ní samotný příběh téměř ztrácí. Při převodu komiksu (potažmo filmového scénáře) do divadelní podoby se inscenátoři přehnaně soustředili právě na výtvarnou stránku a přitom jakoby zapomněli na specifičnost divadelního prostředí. Výsledkem je výtvarné dílo s malou dávkou divadelnosti. Příběhu chybí spád, alespoň trošku rozvinutá zápletka a charaktery postav. U hrdinů Vlase a Brady jsou zmiňovány pouze vlastnosti související s jejich jmény, ale i ty zůstávají nevyužity. Když v druhé části Vlas chrání Bradu před sluncem na poušti, málokdo si již vzpomene na úvodní repliky, které vysvětlují, že Brada na slunci sublimuje. O další výraznější postavě - Bžochovi toho také mnoho nevíme. Chvílemi divák pochybuje, jestli je to opravdu přítel ústřední dvojice nebo převlečený zloduch.

Příběh o dobrodružném putování za drahokamem je prostý a poněkud podezřele připomíná některé motivy z tolkienovského Hobita. Jeho kostra slouží k exhibování scénografie, výtvarných objektů a rozličných loutkářských technik. Některé z přehršle nápadů jsou velmi povedené a působivé, jiné ovšem méně. Inscenace se možná až příliš urputně drží dvojrozměrné komiksové předlohy a snaží se o "pouhé" převedení do prostoru, což na divadle nefunguje příliš dobře. Výsledkem jsou v tom lepším případě působivé obrazy, které tvoří téměř samostatnou performanci (třeba pohled na noční život Modrém lese), ale také nepříliš dějově nosné scény zatížené mohutnými objekty a nemotorným zacházením s nimi. I zmiňovaná kouzelná scéna z Modrého lesa je vlastně zcela statická. Než se na jeviště patřičně nainstaluje Bžochův domek v nadživotní velikosti, motýl Škuran, Zmarlenovo dělo a další objekty, musí se vzápětí zase náročně odsunout pryč. Nejkřiklavější ilustrací je výtvarně velmi náročná postava "dědka z roští", která jevištěm jen projde a je jí věnovaná pouze jediná krátká replika.

Inscenaci, která je na rodinné představení neúměrně dlouhá (s přestávkou trvá téměř 2,5 hodiny), by velmi prospěla zkratka, škrty a výraznější využití divadelního znaku. Doslovné výtvarné dokreslení každého prostředí i každého tvora příběh retarduje a těžkopádnost zacházení s loutkami, rekvizitami a kulisami snižuje divadelní účinek. Na premiéře 17. dubna se ještě kazilo co mohlo: vodiči, kteří neměli být viděni, byli odkryti; falešný zpěv doplňovaly nechtěné rány ze zákulisí, obrovské Škuranovo křídlo se zamotalo atd. Tyto kiksy lze snadno odstranit, ale zjevně poukazují na hlubší příčinu: nevhodnou rovnováhu divadelnosti a výtvarna.

Petr Vodička hrál Vlase nikterak výrazně, téměř bez zájmu a hostující Petr Vaněk se jako Brada usídlil v poloze ukňouraného bezradného nešiky, v níž také setrval. Z velkého množství epizodních postav výrazně působí Lenka Volfová jako Babka Radka, a to především díky operativní přeměně v půvabnou dívku a díky "hře stranou", při níž vizuálně komunikuje s publikem.

Nejnovější projekt divadla Minor je velmi výrazný, ale je spíše pokusem o symbiózu výtvarného a divadelního světa než běžnou pohádkovou inscenací pro děti.

Zdroj: www.rozhlas.cz




vyhledávání Fulltextové vyhledávání


kategorie Rubriky
doporučujeme Doporučujeme



emailový zpravodaj E-mailový zpravodaj

Zadejte svou adresu pro zasílání informací o nových článcích a zajímavých tipech na nákup.


Často hledáte Často hledáte
provozuje VIVANTIS a.s.
Najdete nás na Facebooku Prodámy.cz - internetový časopis pro ženy
Prodámy.cz - internetový časopis pro ženyProdámy.cz - internetový časopis pro ženy
prozdravi.czkrasa.czparfemy.czhodinky.czsperky.czvivantis.cz