Rajčata ochrání vaši pokožku před škodlivým slunečním zářením

zpět

Rajčata jsou chutná a zdraví prospěšná zelenina, která je jednou z nejrozšířenějších na světě. Kromě toho, že dokáží zpomalit stárnutí pleti, chrání pokožku před poškozením slunečními paprsky a mají i řadu dalších příznivých účinků na náš organismus, jsou také nízkoenergetická, tudíž vhodná na zařazení do dietního jídelníčku.

Důležitou složkou je antioxidant lykopen, díky kterému mají zralá rajčata protirakovinové účinky. Lykopen je jeden z nejdůležitějších potravinových karotenoidů a známých antioxidantů rostlinného původu, posiluje imunitu, chrání pleť před negativními vlivy UV záření a vznikem vrásek.

A to podle odborníků prý nemusíme jíst rajčata jen syrová, ale i tepelně zpracovaná - narozdíl od jiných druhů zeleniny. Pokožce, vlasům a nehtům prospívá v rajčatech i biotin, kyselina listová zase podporuje krvetvorbu, důležitý je i obsah vitamínu C, vitamínů B, E a K a provitamínu A.

V kuchyni můžeme rajčata využít v syrové i tepelně zpracované formě. Syrová zejména jako součást letních salátu, například šopského nebo řeckého, chutná jsou i rajčata s mozzrarellou, olivami a bazalkou.

Jíst rajčata je zdravé a proto zkuste s námi poškádlit své chuťové buňky a vyzkoušejte některé možná pro vás dosud neznámé recepty.

Provensálská rajčata
Potřebujeme 8 velkých rajčat, sůl, pepř, tymián, česnek, olej, 60 g strouhaného sýru, 2 lžíce strouhanky, petrželku a 20 g másla. Neloupaná rajčata rozpůlíme, vydlabeme jadérka a srovnáme do olejem vytřené zapékací misky, osolíme, opepříme, okořeníme tymiánem a pokrájeným česnekem. Pečeme asi deset minut, pak doplníme rajčata směsí ze strouhanky, sýru a nasekané petrželky, poklademe lupínky másla a dopečeme. Podává se jako příloha k masovým minutkám.

Rajský nákyp
K jeho přípravě potřebujeme 5 dkg šunky, 30 dkg mletého vepřového masa, 4 rajčata, 3 vejce, menší cibuli, rohlík, sůl, pepř, 2 dkg slaniny, 5 dkg strouhaného sýru a tuk na vymazání formy - mísy z ohnivzdorného skla. Mísu vymažeme a vysypeme strouhankou, na dno dáme plátky šunky a na ně polovinu směsi mletého masa s rozemletou cibulí s rohlíkem namočeným v mléce a 2 vejci, kterou osolíme a opepříme. Na ní dáme plátky rajčat, překryjeme druhou polovinou směsi a přelijeme rozškvařenou slaninou. Směs pak zalijeme vejcem a posypeme sýrem. Pečeme asi hodinu, podává se s hlávkovým nebo zeleninovým salátem a pečivem.

Další variantou nákypu je, že maso, nebo jeho část, nahradíme dušenou kapustou.

Plněná rajčata - skvělé chuťovky pro hosty
Potřebujeme 8 rajčat, 200 g Lučiny, 50 g másla, 1 dl smetany (nebo jogurtu), 50 g šunky, sůl a pažitku. Rajčata seřízneme, částečně vydlabeme a naplníme Lučinou utřenou s máslem, smetanou, solí a nadrobno nakrájenou pažitkou. Zaklopíme seříznutým vrškem a podáváme chlazená s pečivem.

Rajčatový salát
Nakrájíme 8 - 10 rajčat, 2 větší cibule a zalijeme ochucenou majonézou (nebo jogurtem) - se solí, cukrem a citrónovou šťávou. Promícháme a necháme v chladu proležet - rajčata pustí hodně šťávy.

Řecký salát s rajčaty
Opereme hlávkový salát a natrháme do mísy, přidáme na kostičky nakrájenou salátovou okurku, nakrájenou zelenou papriku a 4 rajčata a na kolečka pokrájenou cibuli s natí. K zelenině přidáme sýr tofu nakrájený na kostičky a zalijeme zálivkou. Tu připravíme ze 4 lžic olivového oleje, 3 lžic citrónové šťávy, soli a pepře - můžeme přisladit. Nakonec salát posypeme černými olivami.
Zdroj: www.moda.cz




vyhledávání Fulltextové vyhledávání


kategorie Rubriky
doporučujeme Doporučujeme



emailový zpravodaj E-mailový zpravodaj

Zadejte svou adresu pro zasílání informací o nových článcích a zajímavých tipech na nákup.


Často hledáte Často hledáte
provozuje VIVANTIS a.s.
Najdete nás na Facebooku Prodámy.cz - internetový časopis pro ženy
Prodámy.cz - internetový časopis pro ženyProdámy.cz - internetový časopis pro ženy
prozdravi.czkrasa.czparfemy.czhodinky.czsperky.czvivantis.cz