Relaxace ...

zpět

Tento pojem zná asi každý z nás. Od běžného oddechu během dne až po strukturovaný autogenní trénink, je relaxace souborem postupů, které slouží k načerpání psychických i fyzických sil a obnově ztracené energie. Každý z nás relaxuje jinak, někomu stačí na pár minut během dne zavřít oči a od všeho "vypnout" a sáhodlouhé relaxace by nezvládnul. Jiný naopak, krátkodobá relaxace mu nestačí a potřebuje uvést do hlubokého stavu fyzické i psychické relaxace. Je nesporné, že relaxovat a nabrat síly potřebujeme z času na čas všichni. Ne vždy si však můžeme dopřát horký koupel s vonnými oleji nebo vykonat autogenní trénink. Často nás síly opustí právě během dne v práci nebo ve škole. Zde bychom si asi těžko mohli napustit vanu nebo si lehnout na podlahu a oddávat se relaxaci. Pro tyto případy (nebo také pro ty lidi, kteří nemají rádi dlouhé koupele ve vane a neumějí dlouho relaxovat) poskytujeme pár rychlých relaxačních cvičení, které se dají vykonat prakticky kdekoliv a kdykoliv, když cítíte, že vás opouštějí síly.

1. Masáž hlavy - konečky prstů si masírujeme vlasovou část hlavy. Ještě ideálnější je, když nám tuto masáž dělá někdo jiný a my nemusíme zapojovat vlastní svaly na ruce a i ty tedy můžou oddechovat.
2. Masáž horních a dolních končetin - masírujeme si ruce i nohy postupně po celé jejich délce a také pozvolna zesilujeme tlak od jemné masáže po pevnější poklepávání pěstí po svalových partiích.
3. Masáž dlaní a prstů - masírujeme si jednou rukou dlaň a prsty druhé ruky. Tato metoda využívá prvky akupresury, kdy tlakem masírujeme body na dlani a prstech.
4. Dýchání. Nadechneme se a zároveň v mysli počítáme do jedné. Vydechneme a taky zároveň v mysli počítáme od jedné. Pak se nadechneme a počítáme do dvou. Vydechneme a zároveň v mysli počítáme do dvou, pak do tří, čtyř až napomoh od šesti. Rytmus počítání by měl být stále stejný.
5. Zacpeme si prstem jednu nosní dírku a volnou vdechneme, pak zacpeme zase tuto a druhou uvolníme a ní vydechneme. Čili jednou dírkou nádech, druhou výdech. Neaktivní nosní dírku vždy přidržíme prstem.
6. Další cvičení spočívá v představě, kdy každým nádechem do sebe vdechujeme energii a další životní sílu a každým výdechem ze sebe dostáváme ven vše negativní, únavu, stres, strach.

Podobných technik je mnoho. Tyto jsou jen některé z nich. Nezaručují stoprocentní účinnost, třeba si pamatovat, že ne všichni lidé vědí oddechovat a relaxovat a ne všichni vědí "vypnout". Dá se to však naučit. Relaxace nám pak pomáhá psychohygieně, přirozené regeneraci sil, zvyšování výkonu, zkvalitnění zvládání zátěžových situací, zvládání trémy a zvyšování odolnosti, optimalizaci životního režimu, úpravě spánku, prevenci různých psychosomatických poruch, koktavosti, rozvoji sebepoznání, při sebeovládání, prohloubení sebedůvěry a sebezdokonalování.

Autor: Michal Polakovič




vyhledávání Fulltextové vyhledávání


kategorie Rubriky
doporučujeme Doporučujeme



emailový zpravodaj E-mailový zpravodaj

Zadejte svou adresu pro zasílání informací o nových článcích a zajímavých tipech na nákup.


Často hledáte Často hledáte
provozuje VIVANTIS a.s.
Najdete nás na Facebooku Prodámy.cz - internetový časopis pro ženy
Prodámy.cz - internetový časopis pro ženyProdámy.cz - internetový časopis pro ženy
prozdravi.czkrasa.czparfemy.czhodinky.czsperky.czvivantis.cz