Stravujte se podle toho, do jaké patříte metabolické skupiny!

zpět

Víte co to je stravování podle takzvaných metabolických skupin? Či co to vůbec jsou ty metabolické skupiny? Podle nich se dá nejen určit třeba temperament člověka, ale i to, co jeho tělu nejvíce prospívá z hlediska stravování.

Takzvané metabolické profilování lidí je sice moderní fenomén, ale vychází ze starodávného medicínského učení, indické, čínské, egyptské i řecké medicíny. I v současné době existuje řada lékařů i vědců, kteří upozorňují na význam biochemické individuality člověka a podle nich - co je pro jednoho člověka lék, může být pro druhého jedem.

Jednotliví lidé patřící do různých tzv. endokrinních typů, mají nejen různý vztah k určitým typům potravy, ale mají i rozdílné typy spalování energie. Každý člověk má vzhledem ke svému individuálnímu genetickému charakteru také různou potřebu živin.

Jelikož nám potrava slouží jako "palivo", na jídle také záleží, zda budou dobře vyživeny buňky našeho organismu a jestli budeme živí a zdraví. Dlouhodobý nedostatek správné stravy vede k chronickým nemocem a potížím. Některé potraviny, které se našemu metabolismu nehodí, nám mohou uškodit. Naopak některé prospějí. Pokud tyto potřeby zjistíme a zařadíme do jídelníčku, pak budeme zdraví a fit.

Při určení metabolického typu jsou mezi posuzovanými kritérii například věk, chuť k jídlu a chutě na různé druhy jídla, životní postoje, vitalita, sklon k nemocem a alergiím, stravovací návyky a podobně. Podle vyplněného testu pak zjistíte, že jste typ buď 1. profil - uhlovodanový typ, 2. profil - proteinový typ nebo 3. profil - smíšený typ. Na základě toho pak budete vědět, jaká strava vašemu organismu prospívá.

Jak se stravovat, když jste uhlovodanový metabolický typ
Tak například "jedničky" uhlovodanové typy mají doporučené potraviny - masa (kuřecí a krůtí prsa, libová šunka), vejce, netučné ryby, zeleninu - naklíčené fazole, cuketu, rajčata, brokolici, růžičkovou kapustu, celer, okurku, zelí, hlávkový salát, brambory..., ovoce - jahody, meruňky, maliny, třešně, hroznové víno, grapefruity, mandarinky, pomeranče, citróny, melouny, broskve, hrušky, ananas, hrušky a podobně a mléko a mléčné výrobky - pouze nízkotučné. Semena jí tento typ jen střídmě, tuky minimálně, obilniny se doporučují všechny, zákusky jen občas nízkotučné, jako nápoje se hodí zeleninové a ovocné šťávy. Jíst lze i kuřecí vývar, přílohy jako kečup či hořčice, nebo křen. Uvedené jídlo jíme v poměrech: 15 až 20 % proteinů (proteiny jsou maso, drůbež, ryby, mléčné výrobky), 70 až 80 % uhlovodanů (uhlovodany jsou ovoce, zelenina, obiloviny) a 5 až 10 % tuků (tuky jsou máslo, oleje a tučné potraviny jako ořechy, semena, sýry). Nemusíme být naprosto přesní - důležité je že tomuto metabolickému typu dělá nejlépe větší množství uhlovodanů v poměru k proteinům a tukům.

Jak se stravovat, když jste proteínový typ
Proteinové typy (profil číslo dvě) mohou jíst všechna masa i vnitřnosti, ryby a mořské živočichy, včetně chobotnice, ústřic, humrů a garnátů, zeleninu - mrkev, chřest, artyčoky, celer, květák, luštěniny, brambory a ovoce - avokádo, jablka, banány a hrušky. Mléko může být plnotučné, ořechy a semena, oleje i obiloviny lze jíst všechny, jako zákusky jsou vhodné tvarohové dezerty, zmrzliny a máslové pečivo. Jako nápoje jsou nejlepší zeleninové a zředěné ovocné džusy. Přílohy jsou povolené smetanové omáčky, či sojové a další omáčky. Tyto doporučené potraviny se jí v poměrech: 45 až 50 % proteinů, 30 až 35 % uhlovodanů, 20 % olejů.

Štěstí přeje smíšenému typu
Třetí profil - smíšený typ, může jíst všechno, to co první a druhý profil, a to v následujících poměrech: 40 až 45 % proteinů, 50 až 55 % uhlovodanů a 10 až 15 % olejů.

Udělejte si svůj vlastní test a zjistěte, do jakého metabolického typu patříte.

Test metabolického typu podle W. Wolcotta najdete zde >>

Zdroj: www.moda.cz




vyhledávání Fulltextové vyhledávání


kategorie Rubriky
doporučujeme Doporučujeme



emailový zpravodaj E-mailový zpravodaj

Zadejte svou adresu pro zasílání informací o nových článcích a zajímavých tipech na nákup.


Často hledáte Často hledáte
provozuje VIVANTIS a.s.
Najdete nás na Facebooku Prodámy.cz - internetový časopis pro ženy
Prodámy.cz - internetový časopis pro ženyProdámy.cz - internetový časopis pro ženy
prozdravi.czkrasa.czparfemy.czhodinky.czsperky.czvivantis.cz