Vejce v dětském jídelníčku

zpět

Slepičí vejce patří mezi nejdůležitější zdroje bílkovin v lidské potravě. Mají také ideální zastoupení esenciálních aminokyselin. Lipidy vajec mají vysokou nutriční hodnotu, díky podílu nenasycených mastných kyselin a zejména kyseliny linolové. Jsou také významným zdrojem vitamínů, a to především A, D, E, K a vitamínů skupiny B. Z minerálních látek si nejvíce ceníme obsahu fosforu, vápníku, železa a dobře vstřebatelného zinku a mědi. Vajíčka mají také významný obsah tukových látek fosfolipidů. Slepičí vejce prostě obsahují všechny látky, které potřebuje k výživě a růstu vyvíjející se zárodek.

Obvykle se u vajec zdůrazňuje vyšší obsah cholesterolu v žloutku. V přímé konzumaci by mělo dítě sníst tak 1 - 2 žloutky za týden. Právě tento cholesterol je důležitý například u dívek, které ho mívají málo, a potom mají různé hormonální potíže. Cholesterol slouží ke vzniku steroidních pohlavních hormonů. A proto, když dívkám zvýšíme přísun cholesterolu například prostřednictvím vajíček, hormonální systém se upraví.

Stárnutím vajec se zvětšuje vnitřní vzduchová bublina - žloutek sesychá. Proto stará vejce plavou na povrchu vody, čerstvá naopak klesají ke dnu. Důležitá je i celistvost skořápky a její čistota. Při rozbíjení vejce musíme dát pozor, aby nedošlo k znečištění obsahu. Proto při zpracování vajec dbejte úzkostlivě na čistotu. Vejce před použitím raději omyjte vlažnou vodou a pak teprve vyklepeme. Při podávání vajec dětem dbejte na to, aby byla důkladně tepelně zpracována, tj. Vejce vaříme zásadně na tvrdo atd. Syrový bílek ani žloutek ( pěny, krémy, různé majonézové saláty ) dětem nepodáváme, mohli bychom ohrozit jejich zdraví ( salmonelóza ).

Jsou i děti, které mají už ve svém nízkém věku problémy s nadváhou a zvýšeným cholesterolem, či alergie na vejce, těm raději podáváme křepelčí vejce ( běžně k dostání v hypermarketech ). Ty jsou mnohem dietnější nebo lze v obchodech se zdravou výživou koupit i vaječné náhražky. Nedávno se na trh dostaly výrobky ze sušených bílků, které vypadají a chutnají jako sýr v syrovém stavu. Při tepelné úpravě chutnají jako kuřecí maso. Jsou velmi chutné, mají úplné minimum kalorií a není v nich žádná chemie. Jsou běžně k dostání ve zdravé výživě i supermarketech, stačí se informovat.

Skořápky z vajec můžeme použít k doplnění vápníku v těle. Připravíme si je následujícím způsobem: velmi dobře umyté skořápky z bílých vajec dáme do trouby na 200 stupňů vysterilizovat na 10 minut. Potom je buďto rozmixujeme nebo v hmoždíři roztlučeme na prášek. Dvakrát denně užíváme tento prášek : dospělí - v množství na špičku kulatého nože, děti čtvrtinu tohoto množství. Jednotlivou dávku prášku zakapeme citrónovou šťávou a necháme vyšumět, potom zapijeme 0,5 l čisté neperlivé vody, u dětí stačí hrneček čisté vody. Takto opakujeme 14 dní, potom si dáme tak dva měsíce pauzu a můžeme zopakovat. Při této kůře zvýšíme pitný režim dítěte tak na 6 hrnečků za celý den, k tomu nepočítáme polévky a tekutiny např. Z ovoce a zeleniny. Dospělí by měly během kůry vypít tak 3,5 l vody denně. Je to kvůli ledvinám, aby se nezanesly.

Autor: Simona Grygárková, Dis.




vyhledávání Fulltextové vyhledávání


kategorie Rubriky
doporučujeme Doporučujeme



emailový zpravodaj E-mailový zpravodaj

Zadejte svou adresu pro zasílání informací o nových článcích a zajímavých tipech na nákup.


Často hledáte Často hledáte
provozuje VIVANTIS a.s.
Najdete nás na Facebooku Prodámy.cz - internetový časopis pro ženy
Prodámy.cz - internetový časopis pro ženyProdámy.cz - internetový časopis pro ženy
prozdravi.czkrasa.czparfemy.czhodinky.czsperky.czvivantis.cz