Výživa - co tělo potřebuje

zpět

Dostatečná výživa musí dodat tělu dostatek energie, minimální množství bílkovin (se všemi esenciálními = nezbytnými kyselinami) a cukrů, minerální látky (včetně stopových prvků), esenciální mastné kyseliny a vitamíny. Dále musí být k dispozici dostatek vody. Pro zajištění pasáže, zejména tlustým střevem, musí potrava obsahovat tzv. balastní látky nebo-li nestravitelné složky potravy (vláknina, lignin).

Denní potřeba energie, závisí na mnoha podmínkách a je i při tělesném klidu velmi rozdílná. Proto byl definován základní (basální) metabolismus, který se měří ráno, nalačno, vleže, v klidu, při normální tělesné teplotě a neutrální teplotě prostředí. Jeho hodnota se liší podle stáří, pohlaví, tělesné hmotnosti a výšky a u dospělých činí kolem 7 MJ/den (=80 W na den). Tělesná práce potřebu energie zvyšuje, a to práce v kanceláři asi na11 MJ/den (= 127 W), těžká práce u žen na 15 MJ/den (=175 W) a u mužů asi na 20 MJ/den (= 230 W) na 70 kg tělesné hmotnosti. Během jednoho dne může velmi těžce pracující člověk vydat maximálně až 50 MJ/den (=600 W).

Energetická potřeba je kryta třemi základními živinami: bílkovinami, tuky a cukry (sacharidy). Minimální potřeba bílkovin, která udrží životně důležitou dusíkovou rovnováhu, činí asi 0,5 g/kg tělesné hmotnosti a den. Pro normální výkonnost však musí být přijímáno dvojnásobné množství, z něhož má být přibližně polovina živočišného původu (maso, ryby, mléko, vejce), aby byl zaručen dostatečný přísun esenciálních (= nezbytných) aminokyselin. Tyto aminokyseliny jsou ve většině rostlinných bílkovin obsaženy v nedostatečném množství, což snižuje biologickou hodnotu těchto bílkovin přibližně na polovinu. Zbývající převážná část energetické potřeby je kryta sacharidy (škrob, cukr, glykogen) a tuky (živočišné a rostlinné tuky, oleje), které se mohou jako živiny vzájemně zastupovat. Podíl cukrů v potravě je za normálních okolností asi 60%. Tuky tvoří v potravě asi 25 ? 30%.Tento podíl při zvýšené spotřebě stoupá (u těžce pracujících až na 40%. Tuky nám zajišťují příjem vitamínů rozpustných v tucích (A,E,D,K) a esenciální mastné kyseliny (linolová a další).

Pro organismus je nezbytný také přívod minerálních látek: zvláště se musí dbát na dostatečný přívod vápníku (0,8 g/den), železa (10 mg/den, u žen 15 mg/den) a jodu (0,15mg/den). Řada dalších stopových prvků je také životně nezbytná, jsou však v normální stravě přijímány v dostatečném množství. Jejich nadměrný přívod může být naopak toxický.

Vitaminy jsou sloučeniny, které organismus potřebuje pro svůj metabolismus a samo je nedokáže vůbec nebo jen v nedostatečném množství tvořit. I když jsou nezbytné v poměrně malém množství, dochází při jejich nedostatečném přívodu k různým onemocněním. V kontrastu k lehkým pracovním podmínkám se ve vyspělých zemích konzumuje většinou energeticky příliš bohatá potrava (tuk namísto sacharidů). K tomu přistupuje spotřeba alkoholu. Výsledkem tohoto nadměrného přívodu energie je nadváha.

Autor: MUDr. Sylva Šebková




vyhledávání Fulltextové vyhledávání


kategorie Rubriky
doporučujeme Doporučujeme



emailový zpravodaj E-mailový zpravodaj

Zadejte svou adresu pro zasílání informací o nových článcích a zajímavých tipech na nákup.


Často hledáte Často hledáte
provozuje VIVANTIS a.s.
Najdete nás na Facebooku Prodámy.cz - internetový časopis pro ženy
Prodámy.cz - internetový časopis pro ženyProdámy.cz - internetový časopis pro ženy
prozdravi.czkrasa.czparfemy.czhodinky.czsperky.czvivantis.cz