Zdravá výživa postaru, aneb co se vytratilo z našich jídelníčků

zpět


Jíst zdravě je nejen módní, ale také nutné pro udržení si hezké postavy a dobré kondice. Možná byste ale ani nevěřili, kolik zdravé stravy se z našich jídelníčků vytratilo za posledních 30 až 50 let. Moderně a zdravě se přitom můžeme stravovat i za pomocí receptů našich babiček.

Přestože za klasická česká jídla jsou považovány takové kalorické bomby jako vepřo-knedlo-zelo, svíčková a knedlíky nebo smažený řízek s bramborovým salátem, pravdou je, že ve staročeské kuchyni najdeme jídla mnohem méně vydatná a bližší racionální výživě.

Zejména jídelníček prostých lidí byl chudší a zdravější. Naši předci konzumovali především to, co si sami vypěstovali nebo nasbírali v přírodě. Navíc zpracování přírodních potravin, například obilných zrn, nebylo tak dokonalé a zachovalo se v nich víc přírodních látek - minerálů a vitamínů. Kromě toho lidé v minulosti neznali ani chemické způsoby zpracování a další technologie, které jídlo mnohdy znehodnocují.

Maso v jídelníčku nebylo tak často. Naši předci si jej dopřávali pouze sezónně, při příležitostech jako je posvícení nebo zimní zabíjačky. Na stolech spíš převládalo rybí maso, případně drůbež. Z přírody získávali lidé lesní plody, ale i houby, na louce kopřivy a další bylinky, na polích se pěstovaly převážně obiloviny, až později brambory.

Naši předkové si například pochutnávali na "černém kubovi" - z krup a hub, jahelné kaši, krupicové kaši s perníkem nebo prachandou (sušené a rozdrcené ovoce ?- nejčastěji hrušky), ke kaším či vdolkům a plackám jedli také med nebo si je vylepšovali sladkými omáčkami tzv. kleverou (z rozvařených švestek) či žahourem (z borůvek).

Místo cukrovinek se mlsaly křížaly - sušené ovoce, zejména jablka či ořechy, místo smažených brambůrků či chipsů se jedla pučálka - naklíčený a pak opražený hrách nebo čočka.

Co se týče zmíněných obilnin, kaše se dělaly z prosa - respektive z jáhel, což je loupané proso či z pohanky, ovesných vloček i krup a krupice. Například jáhly mají vysokou výživovou hodnotu. Obsahují minerální látky (zejména železo, draslík, zinek, hořčík, měď a fosfor), vlákninu a vitamíny, především skupiny B - energetická hodnota je 364 kcal na 100 g, u pohanky je energetická hodnota je 335 kcal na 100 g.

Některé tradiční potraviny lze v moderní kuchyni využít v tradičních recepturách, nebo i v nových úpravách.

Pohanka s houbami a bylinkami
Na sucho opečeme 250 g suché pohanky, na troše oleje na kolečka nakrájenou cibuli a pokrájený stroužek česneku. Přidáme 300 g žampionů nakrájených na plátky a opečenou pohanku, půl lžičky tymiánu, 2 lžíce nasekané petrželky, osolíme a opepříme, zalijeme vodou a podusíme doměkka.

Jáhlové placičky
Spaříme 200 g jáhel, zalijeme v kastrolu 500 ml vody, přidáme 2 lžičky zeleninového bujónu a vaříme, dokud se voda neodpaří. Do vychladlých jáhel vmícháme sůl, pepř, 2 vejce, 2 lžičky majoránky a stroužek utřeného česneku. Vytvoříme placičky a opečeme na oleji jako karbanátky.

Pohanka s kuřecím masem a slaninou
Propláchneme 250 g loupané pohanky, necháme odkapat a zatím orestujeme 20 g libové anglické slaniny 300 g kuřecího masa - oboje nakrájené na kousky. Přidáme pohanku, podlijeme vodou nebo vývarem, osolíme, opepříme a podusíme doměkka. Mezitím opečeme na pánvi slabé plátky anglické slaniny (50 g), 2 papriky a 2 malé cibulky - oboje nakrájené na plátky. Ochutíme provensálským kořením. Pohanku pak na talířích posypeme opečenou zeleninou se slaninou a nakonec kousky balkánského sýru.

Zdroj: www.moda.cz




vyhledávání Fulltextové vyhledávání


kategorie Rubriky
doporučujeme Doporučujeme



emailový zpravodaj E-mailový zpravodaj

Zadejte svou adresu pro zasílání informací o nových článcích a zajímavých tipech na nákup.


Často hledáte Často hledáte
provozuje VIVANTIS a.s.
Najdete nás na Facebooku Prodámy.cz - internetový časopis pro ženy
Prodámy.cz - internetový časopis pro ženyProdámy.cz - internetový časopis pro ženy
prozdravi.czkrasa.czparfemy.czhodinky.czsperky.czvivantis.cz