Zdraví v dospívání

zpět

Dospívání je období, kdy u dětí dochází k rychlému růstu a tedy správná výživa, dostatek účinných látek jsou zde také nesmírně důležité. Jak vzrůstá nezávislost mladého člověk, výběr jídel je značně deformován módními produkty, reklamami a vlivem vrstevníků. V dnešní době spousta mladých lidí trpí nadváhou nebo zase drží drastické diety. Některé diety v tomto věku ohrožují celkové zdraví zvláště u dívek. Ohrožují sílu a vývoj jejich kostí i hormonální sféry. Touha po zhubnutí může zavinit závažné fyzické, ale i psychické problémy. Naopak obezita je také závažným problémem, zapříčiňuje například diabetes, ohrožuje srdce a cévy, hormonální systém. Některé přírodní prostředky mohou starostlivým rodičům pomoci k získání nadhledu nad tímto životním obdobím a maminky si nemusí dělat starosti s tím, čeho má jejich dítě nedostatek.

U dívek dochází k rychlému růstu mezi 10 až 13 rokem, u chlapců je to mezi 12 až 15 lety. Tato když krátká, za to velmi intenzivní růstová období kladou značné nároky na výživu a mohou vést k nedostatku hořčíku, vápníku, železa, zinku a vitaminů skupiny B, C, A, E. Požadavky dospívajících na tyto látky jsou o něco vyšší než u dospělých.

Nedostatek vápníku, hořčíku mezi 9 až 17 rokem života mají zcela jistě v pozdějším věku za příčinu velmi vážné onemocnění - roztroušenou sklerózu. Mezi další onemocnění, které mohou zapříčinit je osteoporóza. Nedostatek zinku může zapříčit různé druhy rakovinového bujení, alergie, neplodnost a kožní onemocnění. Železo chrání zase před infekčními chorobami a je důležité pro krvetvorbu.

Nedostatek vitaminů skupiny B způsobují únavu, ztrátu chuti k jídlu, podrážděnost, deprese, sníženou paměť, anémie, kožní choroby. Vitaminy C, A, E jsou důležité pro imunitní systém těla, pomáhají proti únavě, proti kožním neduhům, alergiím, celkově posilují. Vitamin E je důležitý pro pohlavní dozrávání u dívek i chlapců. Jeho nedostatek může vést k poruchám hormonální sféry.

VÁPNÍK, HOŘČÍK, ŽELEZO, VIT. SKUPINY B - obsahuje ve velkém množství a v dobře do organismu vstřebatelné formě TŘTINOVÁ MELASA - nejlépe v bio kvalitě. K dostání v obchodech se zdravou výživou i lékárnách. Melasa je velmi hodnotná, chrání klouby, posiluje organismus, zlepšuje stav pokožky, vlasů i nehtů a další. Nemá příliš dobrou chuť, ale dá se na ni zvyknout. Nejsnesitelnější forma užívání je 1 x denně 1 čajovou lžičku zapít vodou. Užívat pravidelně, nelze se předávkovat.

ZINEK, ŽELEZO a VIT. SKUPINY B - obsahuje dýňový olej. Je to za studena lisovaný olej z dýňových semen. Pomáhá při léčbě alergií, astmatu, kožních problémů, prevence rakovinového bujení. Zlepšuje stav pokožky, vlasů, nehtů a celkově posiluje imunitní systém. U chlapců je důležitý kvůli dozrání pohlavních orgánů. Měl by se užívat 1x za 2 dny 1 čajovou lžičku oleje.

VITAMINY C, E, A obsahuje v přírodní podobě rakytník řešetlákový. Dá se běžně koupit ve formě čaje, sirupu či šťávy. Měl by se užívat od října do června v dávce 1 čajové lžičky denně. přes léto je dostatečná nabídka ovoce, tak není nutný další příjem.

OMEGA 3 a 9 MASTNÉ KYSELINY - obsahuje například mandlový či lněný olej. Tyto kyseliny účinkují v celé těle jako ochrana buněčné membrány, zevní blanky, která je jakým si strážcem všech buněk, propouští do nich potřebné živiny a brání vstupu škodlivin. Mají i další velmi léčivé a chránící účinky, proto je důležitý jejich dostatek. Kromě nich obsahují tyto oleje ještě spoustu minerálních látek. Měly by se užívat 2 x týdně po 1 čajové lžičce, nejlépe oba.



Velmi důležitá je i výživa. Omezení konzumace přepálených tuků (řízky, sekaná, hranolky), uzenin, jídel s fast-foodu, cukru a bílé mouky. Jelikož dnešní doba fandí hlavně této rychlé stravě, je těžké přemlouvat své potomky na zdravou stravu. Ale věřte, že i tyto připomínky a rady se jim když někdy možná nevědomky ukládají a přijdou časem na řadu.

Období dospívání je velmi náročné jak pro děti, tak i jejich rodiče. Jestliže jim zajistíte přísun účinných látek, uděláte pro své potomky opravdu záslužný čin, který ale ocení až s odstupem věku. Zároveň je naučíte pečovat o své zdraví, což je velmi důležité.

Autor: Simona Grygárková, Dis.




vyhledávání Fulltextové vyhledávání


kategorie Rubriky
doporučujeme Doporučujeme



emailový zpravodaj E-mailový zpravodaj

Zadejte svou adresu pro zasílání informací o nových článcích a zajímavých tipech na nákup.


Často hledáte Často hledáte
provozuje VIVANTIS a.s.
Najdete nás na Facebooku Prodámy.cz - internetový časopis pro ženy
Prodámy.cz - internetový časopis pro ženyProdámy.cz - internetový časopis pro ženy
prozdravi.czkrasa.czparfemy.czhodinky.czsperky.czvivantis.cz