Zdravou výživou ke zdravému růstu

zpět

Základním předpokladem zdravého vývoje dítěte je správná výživa. Jde o zabezpečení přiměřeného množství energie, správného poměru jednotlivých živin, dostatečného pitného režimu a o pravidelný výživový režim. Abychom docílili u dětí pestré a vyvážené výživy, je třeba zabezpečit správný poměr potravin rostlinného a živočišného původu a rovněž vařené a syrové stravy.


OBILNINY:

Mezi obilniny řadíme : pšenici, ječmen, žito, oves, jáhly, rýži, kukuřici a pohanku. Při výrobě bílé mouky je v průběhu výrobního procesu obilné zrno zbaveno povrchové vrstvy. Jsou odstraněny otruby a klíčky. Čím větší část obilného zrna se zpracovává, tím vyšší je stupeň vymílání, tím tmavší a hrubší je mouka a tím vyšší je obsah minerálních látek, vitamínů a vlákniny.

Celozrnné produkty mají velký preventivní význam:
- změkčují natrávenou potravu v žaludku a ve střevech
- podporují vývoj vhodné bakteriální flóry v zažívacím traktu. Flóra se významně podílí i na tvorbě některých vitamínů
- dodávají rychleji pocit sytosti
- vzhledem k obsahu hrubé vlákniny mají schopnost vázat vodu a zrychlit průchod odpadních látek tlustým střevem
- snižují hladinu tuků v krvi


Z obilnin jsou pšenice, jáhly a žito nejbohatší na minerální látky, vitamíny a vlákninu. Celé obilné zrno musí být nezbytnou součástí každodenní stravy dítěte. Na bílkoviny, vitamíny, minerály a vlákninu je totiž bohatá právě slupka obilného zrna.

Podrobnější rozpis jednotlivých obilovin:

Žito: je bohaté na železo, vápník, fosfor, draslík, fluor a kyselinu křemičitou. Obsahuje vitamíny skupiny B. Stejně jako pšenice, obsahuje i žito dostatek lepku, takže se žitná mouka používá obzvláště k pečení chleba.

Rýže: neloupaná rýže ( natural ) má významné místo mezi obilninami. Ze všech obilnin je nejstravitelnější. Bělená rýže je zbavená téměř všech minerálů a vitamínů. Lepší formou je tzv. Rýže parboiled. Je to speciálně upravená bílá rýže, která si zachovává téměř všechny výživové látky rýže natural.

Jáhly: jsou vlastně prosná zrna, zbavená tuhé slupky. Jsou bohaté na bílkoviny a tuky. Mají vysoký obsah vitamínů skupiny B, beta - karotenu, minerálních látek ( zejména železa, fosforu, fluóru ) a vlákniny. Pro lehkou stravitelnost a vysokou biologickou hodnotu jsou zvláště vhodné k přípravě pokrmů pro děti. Jáhly se tradičně používají především k přípravě příloh ( jáhlová kaše na slano ) k zeleninovým nebo masitým pokrmům. Výborná je i jáhlová kaše na sladko s ovocem.

Pohanka: má vysoký obsah kyseliny linolenové, je bohatá na vlákninu, minerální látky ( hořčík, draslík, fosfor, železo, vápník, zinek, měď ) a vitamíny ( skupiny B, E ), lecitin a hlavně rutin ( ten je výborný na posílení cévních stěn ). Pohanku konzumujeme jako přílohu k masitým pokrmům, můžeme ji přidávat do zeleninových či luštěninových polévek. Děti z ní milují kaši na sladko. Z pohankové mouky se pečou výborné moučníky a cukroví.

Oves: obsahuje vitamíny skupiny B, vitamín E a biotin. Z minerálních látek obsahuje především vápník, fosfor, zinek, fluór. Ovesné vločky jsou hodnotnou potravinou. Přidáváme je do polévek, kaší, pečeme z nich dětem moučníky a cukroví. Jejich výživová hodnota se ale úplně ničí dlouhým vařením, proto je do polévky dáváme až úplně na konci. Ovesné vločky zařazujeme dětem ale maximálně 2 x do týdně, protože přílišná konzumace odvádí z těla vápník.

Pšenice: je bohatá na minerální látky jako jsou draslík, fosfor, hořčík a křemík, vitamíny skupiny B a vitamín E. Stabilizuje hladinu cukrů v krvi. Kupujeme raději celozrnnou pšeničnou mouku, kterou používáme stejně jako bílou.

Kukuřice: zrno je bohaté na minerální látky a to především hořčík, fosfor, draslík, železo, síru, zinek, kobalt a hlavně selen ( ten je běžně nedostatkový prvek a je velmi důležitý pro organismus, a to především pro malé chlapce ). Obsahuje důležité vitamíny skupiny B, E, beta - karoten. Předností kukuřice je vysoký obsah nenasycených mastných kyselin. Z kukuřičné mouky pečeme moučníky a cukroví. Pro děti jsou velmi vhodné kukuřičné lupínky - corn flakes.

Obilné klíčky: klíček je vlastně embryem, má tedy největší hodnotu z celého zrna. Čerstvá naklíčená semínka jsou pro výživu opravdovou zdravou bombou. Obsahují obrovské množství minerálů, vitamínů a enzymů. Klíčky dáváme do salátů, přidáváme k zelenině, do polévek, pomazánek. Děti klíčky milují. V obchodech se zdravou výživou se dají běžně koupit klíčící směsí a klíčící misky pro jejich přípravu.

Čerpala jsem ze svých znalostí a z kuchařky p. Momčilové

Autor: Simona Grygárková,Dis.




vyhledávání Fulltextové vyhledávání


kategorie Rubriky
doporučujeme Doporučujeme



emailový zpravodaj E-mailový zpravodaj

Zadejte svou adresu pro zasílání informací o nových článcích a zajímavých tipech na nákup.


Často hledáte Často hledáte
provozuje VIVANTIS a.s.
Najdete nás na Facebooku Prodámy.cz - internetový časopis pro ženy
Prodámy.cz - internetový časopis pro ženyProdámy.cz - internetový časopis pro ženy
prozdravi.czkrasa.czparfemy.czhodinky.czsperky.czvivantis.cz