Zelenina nesmí chybět ve zdravém jídelníčku

zpět


Po vánočním hodování je zelenina důležitým prvkem odlehčeného jídelníčku. Zelenina je pro nás důležitým zdrojem minerálů a vitamínů i vlákniny, obsahuje málo sacharidů a tuků a přitom zanechává pocit nasycení.

Hlídáte si hmotnost? Pomůže Vám kalorická tabulka zeleniny
Kalorická tabulka zeleniny (na 100 g/zhruba kJ)


Rajčata: 90 kJ/100 g
Paprika: 80 kJ/100 g
Ředkvička: 50 kJ/100 g
Mrkev: 140 kJ/100 g
Cibule: 165 kJ/100 g
Celer: 110 kJ/100 g
Okurky: 50 kJ/100 g
Česnek: 460 kJ/100 g
Kedlubna: 90 kJ/100 g
Špenát: 75 kJ/100 g
Brokolice: 135 kJ/100 g
Salát: 50 kJ/100 g
Pórek: 125 kJ/100 g
Cuketa: 75 kJ/100 g
Hrách: 170 kJ/100 g
Fazolové lusky: 150 kJ/100 g
Pažitka: 180 kJ/100 g
Petržel nať: 185 kJ/100 g
Petržel kořen: 170 kJ/100 g
Křen: 266 kJ/100 g
Hlávkové zelí: 80-120 kJ/100 g
Kapusta: 90-120 kJ/100 g

Proč se zelenině vyhýbáme? Obvykle proto, že nám chybí fantasie, co s ní vařit. Vyzkoušejte pár zdravých nápadů zeleninových jídel.

Zelný salát s křenem
Kyselé zelí (1/2 kg) pokrájíme a smícháme s půlkou nadrobno nakrájené cibule, nastrouhaným jablkem a nastrouhaným křenem (množství podle chuti) přidáme zálivku, kterou vyrobíme ze šťávy půlky citrónu, lžičky jogurtu, lžičky oleje, přisolíme a můžeme i přisladit. Salát se hodí například k uzené šunce.

Paprikový salát
Šest očištěných paprik nakrájíme na kolečka, stejně tak i dvě cibule. Narovnáme do misek a posypeme jemně nastrouhaným tvarohem (či sýrem) a přelijeme zálivkou z oleje s trochou vody, octu, cukru a soli.

Květák s omáčkou
Přichystáme si 2 středně velké květáky, půl citrónu, sůl, půl lžičky cukru. Na marinádu asi půl litru vodou zředěného octu, 2 lžíce oleje, sůl a pepř, na omáčku jeden jogurt, půl pomeranče, 50 g šunky (nakrájené na kostičky), sůl, cukr a 2 lžíce smetany. Na ozdobení talíře salát a rajčata. Očištěný květák, pokapaný citrónem, povaříme v osolené vodě – ne zcela doměkka. Vychladlý květák rozebereme na růžičky a necháme marinovat. Na talíři pak květák společně se salátem a plátky rajčat přelijeme studenou omáčkou – smíchanou z uvedených ingrediencí.

Květákový salát
Květák rozebereme na růžičky, lehce povaříme v osolené vodě s trochou octa, vyjmeme a necháme odkapat. Dva natvrdo uvařené žloutky a jeden syrový propasírujeme sítkem, utřeme se 2 lžícemi hořčice, polovinou krabičky rajského protlaku, 2 lžícemi oleje, šťávou z jednoho citrónu, pepřem a solí. Nakonec to zředíme bílým vínem (1/8 litru). Zálivku pak nalijeme na připravený květák.

Dochutíme solí a pepřem. Před podáváním ozdobíme šalvěji, praženou kukuřicí (popcornem) a vyloupanými semeny tykve.

Zeleninový salát
Omytý květák vložíme do osolené vařící vody a asi deset minut povaříme. Vyjmeme ho a rozebereme na růžičky, přidáme dvě nakrájené papriky, dvě sladkokyselé okurky nakrájené na nudličky, nakrájenou cibuli, a zalijeme zálivkou ze dvou lžic jogurtu, 2 lžic majonézy a lžíce kečupu a přisolíme. Zdobíme petrželkou nebo řeřichou.

Kedlubnový salát
Potřebujeme 6 kedluben, sůl, citrónovou šťávu, 4 lžíce kečupu, 1 dl jogurtu a 2 lžíce nasekané petrželky. Nastrouhané kedlubny, osolíme, zakapeme citrónovou šťávou a přelijeme zálivkou z kečupu a jogurtu. Salát ozdobíme petrželkou.

Zdroj: www.moda.cz




vyhledávání Fulltextové vyhledávání


kategorie Rubriky
doporučujeme Doporučujeme



emailový zpravodaj E-mailový zpravodaj

Zadejte svou adresu pro zasílání informací o nových článcích a zajímavých tipech na nákup.


Často hledáte Často hledáte
provozuje VIVANTIS a.s.
Najdete nás na Facebooku Prodámy.cz - internetový časopis pro ženy
Prodámy.cz - internetový časopis pro ženyProdámy.cz - internetový časopis pro ženy
prozdravi.czkrasa.czparfemy.czhodinky.czsperky.czvivantis.cz