Zelenina

zpět

Že je zelenina velmi prospěšná pro naše zdraví, to je všeobecně známý fakt. Zelenina je významným zdrojem vitamínů, minerálních látek a vlákniny. Ani ovoce nemůže z hlediska obsahu minerálních látek zelenině v žádném případě konkurovat.

Zelenina je výrazně nízkoenergetickou potravinou. Obsahuje hodně organické vody. Obsah této vody činí v průměru 90 %, u některých druhů zeleniny dosahuje až 95 - 98 %. Na tuky je zelenina chudá. V zelenině jsou obsaženy i další důležité látky jsou to enzymy, fytoncidy a třísloviny.

KOŠŤÁLOVÁ ZELENINA:

BROKOLICE:
má cenné složení. Obsah vitamínu C je vyšší než u citrusových plodů. Z dalších vitamínů je bohatá na vitamíny E, skupiny B a kyselinu listovou. Z minerálů jsou to draslík, fosfor, vápník a síra. U brokolice byl zjištěn významný protirakovinný účinek. Je lehce stravitelná.

RUŽIČKOVÁ KAPUSTA:
obsahuje z minerálních látek draslík, fosfor, vápník a hořčík. Z vitamínů zejména C, E, skupinu B.

ZELÍ:
v zimním období je kyselé zelí hlavním zdrojem vitamínu C. Čerstvém zelí obsahuje také hodně vitamínu C, v červeně zbarveném zelí je tohoto vitamínu ještě více. Dále obsahuje hodně minerálních látek jako například síru, draslík,vápník, hořčík, fosfor.

KADEŘÁVEK:
má vysoký obsah vitamínu C, karoteny a vitamíny skupiny B. Z minerálů obsahuje železo, draslík, vápník. Má taky protirakovinné účinky.

ŘEDKVE, ŘEDKVIČKY:
obsahují velké množství vody a řadu minerálních látek, jako například fosfor, draslík, hořčík, vápník, síru. Z vitamínů obsahují C a vitamíny skupiny B. Černá ředkev vyniká vysokým obsahem síry a manganu.

CIBULOVÁ ZELENINA:

CIBULE:
má baktericidní a protiplísňové účinky. Látky obsažené v cibuli brání ve vytváření krevních sraženin v cévách a již vzniklé sraženiny pomáhají rozpouštět. Příznivě působí na zažívací trakt, dýchací cesty, na srdce a krevní tlak.

ČESNEK:
má také baktericidní, protiplísňové a antitrombotické účinky. Snižuje krevní tlak a hladinu cholesterolu v krvi. Zpomaluje vývoj degenerativních chorob vyššího věku. Pomáhá při virózách. Kladně působí proti cizopasníkům v těle.

PÓR, PAŽITKA:
jsou bohaté na vitamíny, a to hlavně C. Z minerálních látek na vápník a železo.

PLODOVÁ ZELENINA:

RAJČATA:
obsahují téměř všechny vitamíny a minerální látky, včetně vzácných prvků jako radium, měď, nikl, kobalt.

PAPRIKA:
je mimořádným zdrojem vitaminu C, dále obsahuje vitamíny A, E, skupinu B. Z minerálních látek jsou to draslík, hořčík, síra, vápník, fosfor, železo a mangan.

OKURKY:
obsahují až 98 % vody. Jsou bohaté na minerální látky. Podporují správnou funkci střev, ledvin a působí pozitivně na krevní oběh.

LILEK:
je bohatý na draslík a mangan a obsahuje velké množství vlákniny.

TYKVE - CUKETY, MELOUNY, DÝNĚ:
obsahují řadu vitamínů, cenných minerálních látek a větší množství draslíku. Jsou bohaté na vlákninu, mají nízkou energetickou hodnotu a podporují trávení. Jsou výborným zdrojem tekutin.

KOŘENOVÁ ZELENINA:

MRKEV:
je bohatá hlavně na vitamín A ( rozpustný v tucích ). Dále obsahuje i jiné vitamíny, zejména skupiny B, vitamín K. Z minerálních látek jsou to draslík, sodík, železo, hořčík a vápník. Vařená mrkev je velmi vhodná proti průjmu. Na druhé straně čerstvá mrkev působí blahodárně proti zácpě.

PETRŽEL:
kořen i nať petržele jsou cenné obsahem vitamínu C, beta - karotenu i vitamínů skupiny B. Z minerálů obsahuje petržel draslík, hořčík, fosfor, vápník a mangan. Petržel zvyšuje tvorbu a vylučování trávicích šťáv, zvyšuje chuť k jídlu a působí močopudně.

CELER:
povzbuzuje chuť k jídlu, má vliv na činnost ledvin a má čistící účinky. Obsahuje množství vitamínu skupiny B a z minerálů draslík, fosfor, hořčík a vápník.

ČERNÝ KOŘEN:
obsahuje velmi mnoho minerálních látek, a to především draslík, fosfor, vápník, hořčík a železo. Ale ve velkém množství. Z vitamínů značné množství C, E a skupiny B.

ČERVENÁ ŘEPA:
povzbuzuje činnost žaludku, střev, jater a tvorbu žluči. Působí i močopudně. Má protirakovinné účinky. Z minerálních látek obsahuje sodík, draslík, vápník, hořčík. Dále vitamíny E a skupiny B.

LISTOVÁ ZELENINA:

HLÁVKOVÝ SALÁT:
zvyšuje sekreci trávicích šťáv. Obsahuje značné množství draslíku, hořčíku, fosforu a vápníku.

ŠPENÁT:
má nízkou energetickou hodnotu a obsahuje mnohé vitamíny, jako například C, K, skupiny B. Z minerálů fosfor, draslík, železo, jód a měď. Špenát nevaříme v mléce, protože mléko ničí železo.

ZELENÉ NATĚ A KOŘENÍ:
patří sem: řeřicha, kopr, kerblík, křen, libeček, saturejka, mladá nať cibule, kopřiva, bazalka a další. Jsou velmi ceněny pro vysoký obsah minerálů a vitamínů. Měli bychom je často zařazovat do kuchyně.


Nechť tvoří zelenina velkou část našeho jídelníčku!

V článku jsou použity poznatky p. Momčilové a moje.

Simona Grygárková, Dis.




vyhledávání Fulltextové vyhledávání


kategorie Rubriky
doporučujeme Doporučujeme



emailový zpravodaj E-mailový zpravodaj

Zadejte svou adresu pro zasílání informací o nových článcích a zajímavých tipech na nákup.


Často hledáte Často hledáte
provozuje VIVANTIS a.s.
Najdete nás na Facebooku Prodámy.cz - internetový časopis pro ženy
Prodámy.cz - internetový časopis pro ženyProdámy.cz - internetový časopis pro ženy
prozdravi.czkrasa.czparfemy.czhodinky.czsperky.czvivantis.cz