Pijte zeleninové i ovocné šťávy – v létě osvěží a obnovují síly!

zpět

Ovocné a zeleninové šťávy přirozeným způsobem obnovují vitalitu našeho organismu, především vysokým obsahem vitamínů, minerálů a dalších významných látek. Pití čerstvě vylisovaných šťáv čistí a detoxikuje organismus, podporuje správné trávení, dodává tělu energii a vitalitu a v létě dává našemu tělu i potřebnou tekutinu.

Nedoslazované šťávy pro naši linii daleko prospěšnější než doslazované džusy či jiné přeslazené nápoje. V létě je úplně nejlepší zpracovávat takto plody z vlastních zahrádek, to může ten kdo je vlastní, nebo domácí, nedovážené ovoce – dovozem totiž plody trpí a nemáme nikdy záruku, zda jsou nejen čerstvé, ale zda byly sklizeny ve správnou dobu – dostatečně zralé. To vše snižuje kvalitu plodů.

Proto by měl být podíl konzumovaných plodů z tuzemské produkce v našem jídelníčku vyšší, než exotického ovoce, kterým si ale rovněž můžeme jídelníček zpestřit.

Některé plody jsou však „neodšťavitelné“ – jako třeba banány, příliš moučná jablka, přezrálé broskve či meruňky a podobně. Nevadí – do podoby nápoje je můžeme rozmixovat ve šťávě z jiného ovoce – vznikne tak víc možností kombinací a tím i chutí. Mixované nápoje navíc můžeme ochutit mraženým ovocem a pochutnat si na osvěžujícím chladném drinku.

Zeleninové šťávy – například z mrkve, petržele či celeru, i některé nápoje z ovoce, zase lze dochutit různými rozmixovanými bylinkami, či obilnými klíčky, vzniknout tak chuťově zajímavé koktejly.

Zdravé nápoje můžeme připravit z plodů zahrádky – například z rybízu, jehož bobule obsahují zejména vitamín C, zvláště černý rybíz – ten má též ze všech bobulovin největší podíl ovocných kyselin, plody nemají vysokou energetickou hodnotu, obsahují hlavně hodně vody. Na vitamín C je bohatý i angrešt, který obsahuje také vitamíny skupiny B a minerály – hořčík, vápník a draslík. Bobulovité plody se hůř zpracovávají v odšťavovači – lze je mixovat a pak propasírovat, nebo zpracovat šnekovým lisem.

Využit lze i ovoce z našich lesů a strání – třeba borůvky - jejich barviva mají příznivý vliv na regeneraci očního purpuru a zvyšují zrakovou ostrost. Jsou bohaté na vitamíny, a to zejména vitamín C, vitamíny skupiny B a beta-karoten. Z minerálů to je hořčík, vápník, fosfor a síra. Ostružiny mají především také hodně vitamínu C, mědi a hořčíku. Bioflavonoidy chrání před volnými radikály a působí tak preventivně proti procesu stárnutí. Stejně tak jako maliny.

Milovníci zeleniny zase ocení mrkvové, špenátové a rajčatové šťávy. Z mrkvových jsou nejlahodnější šťávy z karotky. Mrkev obsahuje betakaroten – provitamín vitamínu A, jehož má rekordní obsah - pomáhá proti šerosleposti a únavě očí. Dále obsahuje selen – stopový prvek pomáhající z těla odvádět volné radikály, z minerálů pak má mrkev vitamíny D, E, K. Mrkev díky svému obsahu prospěšných látek zastavuje proces stárnutí a omlazuje, podporuje růst vlasů a nehtů a pečuje o hezkou pleť, posiluje srdce a krevní oběh a celkovou imunitu organismu.

Rajčatová šťáva, která se snadno vyrobí, obsahuje antioxidant lykopen, díky kterému mají zralá rajčata protirakovinové účinky. Lykopen posiluje imunitu, chrání pleť před negativními vlivy UV záření a vznikem vrásek. Pokožce, vlasům a nehtům prospívá v rajčatech i biotin, kyselina listová zase podporuje krvetvorbu.

Ovocné šťávy řeďte vodou nebo minerálkou, nápoj má pak menší kalorickou hodnotu, navíc více osvěží.

Vyzkoušejte: Mrkvový koktejl s roketou
Nakrájíme 150 g mrkve, rozmixujeme ji se šťávou z půlky citrónu, se 150 ml minerálky, s 50 ml bílého jogurtu a s 10 lístky rokety. Můžeme přisladit půlkou lžičky hroznového cukru, případně víc naředit minerálkou.

Zdroj: www.moda.cz




vyhledávání Fulltextové vyhledávání


kategorie Rubriky
doporučujeme Doporučujeme



provozuje VIVANTIS a.s.
Najdete nás na Facebooku Prodámy.cz - internetový časopis pro ženy
Prodámy.cz - internetový časopis pro ženyProdámy.cz - internetový časopis pro ženy
prozdravi.czkrasa.czparfemy.czhodinky.czsperky.czvivantis.cz